Mi kevésbé látványosan kutatunk. |
Tegnap délelőtt Dr. Pusztai kollégával lehetőségünk nyílt egy másfél órás beszélgetésre Dr. Nemes Ferenc professzorral az idei évre tervezett kutatásunk kapcsán, melyben Dr. Tomka Jánossal és a KPMG-BME Akadémiával együttműködésben arra keressük a választ, hogy milyen mértékben alkalmazzák a hazai vezetők a széles körben elfogadott vezetéselméleti ismereteket. Azt is vizsgáljuk majd, hogy mennyire tudatosan teszik, mi készteti őket erre, és hogyan tudnak eligazodni a sokféle elmélet között. (Tehát azt speciel pont nem fogjuk kutatni, ami a címben szerepel. Talán Dr. Víziló blogger kolléga egyszer arra is vállalkozik.)
Nem csak a kutatási tervről beszélgettünk, hanem kaptunk egy kis betekintést a magyar vezetőfejlesztés hőskorába (Nemes professzor tanítványai és munkatársai voltak a hazai tréner szakma szaktekintélyei közül elég sokan), valamint arról, hogy az ő általa ismert korábbi kutatások is azt állapították meg, mint a mi 2010-es felmérésünk, hogy a vezetők "szakmai fejlesztésre" inkább áldoznak időt, pénzt és energiát, mint vezetői tudásuk és készségeik pallérozására. Pedig hát a szakmájuk nagyrészt épp a vezetés.
Egyszerű koordinátarendszerrel tette szemléletessé, hogy az eredményekre miként hat a vezetői kompetencia fejlesztése. A vízszintes tengely az akarat, a motiváció, a befektetett energia, a függőleges a vezetői tudás és képességek. Kevesen vitatják, hogy az eredményekhez, bármilyen tevékenységről is beszélünk, a motiváció és a képességek is meghatározó jelentőségűek. Mindannyian tapasztaltuk már, hogy kevésbé felkészült vagy tehetséges emberek nagy akarattal milyen eredményeket tudnak produkálni (persze a folyamatban a képességeik erősen fejlődnek), és olyat is, amikor jó képességűek mennek a levesbe motiváció híján. Rögtön beugrott az a példa, amikor kamaszkorban alapított zenekarunk dobosát egyáltalán nem tartottuk közülünk kiemelkedő zenei tudásúnak, mégis az történt, hogy mindenki más abbahagyta a zenélést, őt pedig Kőszegi Imre készítette fel a jazz konziba, amit aztán sikerrel elvégzett.
Ha tehát megvan az akaratunk, motivációnk, és ennek szintje nem csökken, igen jelentősen lehet növelni az eredményeket, ha a jelenlegi, mondjuk 2-es képességi/tudásszintről 4-re tudunk előrelépni a 10-es skálán. Megosztottunk egymással néhány esettanulmányt, ami ezt igazolja. A professzor úr egy közelmúltbeli tanítványa munkáját említette, ahol két hasonló adottságú önkormányzat eltérő HR és vezetési gyakorlatát vizsgálták. A kutatás egyértelműen igazolta, hogy a korszerű ismereteket alkalmazó önkormányzat ugyanazokat a közszolgáltatásokat kisebb létszámmal és nagyobb lakossági elégedettség mellett tudta elvégezni.
Kíváncsi lennék arra is, ami a címben szerepel :)
VálaszTörlés