2012. április 5., csütörtök

A vezetői képességek hatása az eredményekre

Mi kevésbé látványosan kutatunk.

Tegnap délelőtt Dr. Pusztai kollégával lehetőségünk nyílt egy másfél órás beszélgetésre Dr. Nemes Ferenc professzorral az idei évre tervezett kutatásunk kapcsán, melyben Dr. Tomka Jánossal és a KPMG-BME Akadémiával együttműködésben arra keressük a választ, hogy milyen mértékben alkalmazzák a hazai vezetők a széles körben elfogadott vezetéselméleti ismereteket. Azt is vizsgáljuk majd, hogy mennyire tudatosan teszik, mi készteti őket erre, és hogyan tudnak eligazodni a sokféle elmélet között. (Tehát azt speciel pont nem fogjuk kutatni, ami a címben szerepel. Talán Dr. Víziló blogger kolléga egyszer arra is vállalkozik.)

Nem csak a kutatási tervről beszélgettünk, hanem kaptunk egy kis betekintést a magyar vezetőfejlesztés hőskorába (Nemes professzor tanítványai és munkatársai voltak a hazai tréner szakma szaktekintélyei közül elég sokan), valamint arról, hogy  az ő általa ismert korábbi kutatások is azt állapították meg, mint a mi 2010-es felmérésünk, hogy a vezetők "szakmai fejlesztésre" inkább áldoznak időt, pénzt és energiát, mint vezetői tudásuk és készségeik pallérozására. Pedig hát a szakmájuk nagyrészt épp a vezetés.


Egyszerű koordinátarendszerrel tette szemléletessé, hogy az eredményekre miként hat a vezetői kompetencia fejlesztése. A vízszintes tengely az akarat, a motiváció, a befektetett energia, a függőleges a vezetői tudás és képességek. Kevesen vitatják, hogy az eredményekhez, bármilyen tevékenységről is beszélünk, a motiváció és a képességek is meghatározó jelentőségűek. Mindannyian tapasztaltuk már, hogy kevésbé felkészült vagy tehetséges emberek nagy akarattal milyen eredményeket tudnak produkálni (persze a folyamatban a képességeik erősen fejlődnek), és olyat is, amikor jó képességűek mennek a levesbe motiváció híján. Rögtön beugrott az a példa, amikor kamaszkorban alapított zenekarunk dobosát egyáltalán nem tartottuk közülünk kiemelkedő zenei tudásúnak, mégis az történt, hogy mindenki más abbahagyta a zenélést, őt pedig Kőszegi Imre készítette fel a jazz konziba, amit aztán sikerrel elvégzett.

Ha tehát megvan az akaratunk, motivációnk, és ennek szintje nem csökken, igen jelentősen lehet növelni az eredményeket, ha a jelenlegi, mondjuk 2-es képességi/tudásszintről 4-re tudunk előrelépni a 10-es skálán. Megosztottunk egymással néhány esettanulmányt, ami ezt igazolja. A professzor úr egy közelmúltbeli tanítványa munkáját említette, ahol két hasonló adottságú önkormányzat eltérő HR és vezetési gyakorlatát vizsgálták. A kutatás egyértelműen igazolta, hogy a korszerű ismereteket alkalmazó önkormányzat ugyanazokat a közszolgáltatásokat kisebb létszámmal és nagyobb lakossági elégedettség mellett tudta elvégezni.

1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.