Minden tisztelettel és szeretettel a női nem felé, megfigyeltem, hogy igen sokukat végigkísér egy életen át két probléma, melyek ráadásul még ellentmondásnak is tűnhetnek az óvatlan szemlélőnek: (1) nincs semmije, amit az adott napon felvehetne, és (2) vajon hogy tudna helyet találni annak a sok semminek a korlátozottan rendelkezésére álló szekrényekben? :-) Valami ehhez nagyon hasonlót érzek, amikor (1) úgy gondolom, hogy még a saját szakterületemen is nagyon keveset tudok, illetve másképp fogalmazva rengeteg dolog van, amit nem tudok, de (2) amikor szeretném valakinek kifejteni, hogy például mit tanítunk és miért pont azt, illetve hogyan tesszük ezt és miért pont úgy, akkor rendszerint nagyon az elejéről kell kezdeni, és igen bőséges kifejtést igényel. Tehát az a kevés valahogy mégis elég sok.
Gyakran előfordul, hogy újdonsült ismerőseim érdeklődnek arról, hogy mit dolgozom. A vezetőképzés témáján viszonylag hamar sikerül átugrani, a vezetéssel kapcsolatos mobilapplikáció fejlesztés azonban már több kérdést szokott indukálni, illetve felcsillan a hallgatóság szeme, hogy “akkor ez valami e-learning lehet”. Erre szoktam azt válaszolni, hogy mindössze annyiban, hogy mindkettő tanulásról szól és digitális eszköz. A mobil mikrotanulás azonban nagyon más, főleg ha olyanok faragják, mint mi, akiket felettébb izgat a viselkedéstudomány. Gondoltam, leírom itt is, miféle okosságokat vettünk figyelembe, amikor az Act2Manage applikációt fejlesztettük, markánsan eltérve az e-learningben jellemző megközelítéstől. Bármennyire gyerekcipőben is jár a téma, és még sok mindenre keressük a választ, azért bőségesen van mögötte tudatos megfontolás.
Épp amikor szükséged van rá
Manapság, bármiféle információra van igényünk, jellemzően Google-t, a barátunkat kapjuk elő. Hozzá vagyunk szokva, hogy ha ügyesen tudunk keresni, és képesek vagyunk megkülönböztetni a hiteles információt a baromságtól, gyorsan választ kaphatunk a kérdéseinkre. Amikor az Act2Manage app koncepcióján törtük a fejünket annak idején, arra kerestünk megoldást, hogy miképp lehetne segíteni a vezetőknek abban, hogy az aktuálisan felmerülő dilemmáikra adjunk releváns ötleteket, anélkül, hogy könyveket vagy tanulmányokat kellene végigböngészniük. Erre jött a gondolat, hogy érdemes lenne kérdésként megfogalmazni a tartalmakat, hiszen úgyis ilyen módon fogalmazódik meg a tanácstalanság a felhasználóban.
Mikrotanulás
Még egy negyed óra alatt abszolválható e-learning tartalomban is rengeteg információ van, jellemzően sokkal több, mint amennyire egy adott helyzet megoldásához szükséged lesz. Arról nem is beszélve, hogy egy tizenöt-húsz perces tananyagnak már neki kell ülni. Valószínűleg egy pár perces input is elég számodra, hogy útba igazítson, arról nem is beszélve, hogy adott esetben csak eszedbe kell juttatni, amit már amúgy is tudsz.
Egyszerűség, lényegre szorítkozás
Bár nagyszerű dolgok a képek és a videók, tudnánk is gyönyörűeket és szórakoztatóakat készíteni, a mikrotanulást azonban az egyszerűség és a letisztultság szolgálja leginkább. Érdemes megnézni a fent már említett Google főoldalát. Van rajta egy keresőmező, és kábé ennyi. A találati oldalak sincsenek tele mindenféle cikornyákkal: felül pár szponzorált link, alatta pedig a legrelevánsabb találatok. Nagyon érdekes tapasztalatunk, hogy amikor megkérdezzük a felhasználóinkat, ők is épp az egyszerű, rövid, lényegre törő jelleget értékelik leginkább az Act2Manage-ben, csak az L&D-s vagy HR-es kollégák hiányolják alkalmanként a színes-szagos körítést. Nekünk azonban nem a tartalomfogyasztás fokozása a célunk, hanem a viselkedésváltozás elősegítése. Ehhez pedig nem a csillogó-villogó médiabetétek adják az érdemi muníciót.
A cselekvés forszírozása
Viselkedéssel kapcsolatban a felnőttek tapasztalati úton tanulnak. Amit kipróbáltak és ami bevált nekik, azoknak a dolgoknak van esélyük szokássá alakulni. És ahogy nemrégiben írtam erről, az emberi viselkedést sokkal nagyobb mértékben formálják a szokások, mint amennyire gondolnánk. A szokások neurobiológiáját is ebben a korábbi bejegyzésben vázoltam, elég most ide annyi, hogy sokkal masszívabban irányítják a cselekvéseinket, mint a tudatos gondolkodásunk, tehát érdemes rájuk építeni és olyan szokásokat kialakítani, amelyek szolgálnak bennünket. Az Act2Manage app pont ezért nem elégszik meg a tanácsok osztogatásával és az üzenet megértésének visszaellenőrzésével. Addig nem számít egy képzési tartalom elvégzettnek, amíg a felhasználó nem tesz egy konkrét vállalást a tartalommal kapcsolatban. Arról is a közelmúltban írtam, hogy már egy kisebb mértékű elköteleződés is jelentősen növeli a viselkedésváltoztatás valószínűségét. Lehet, hogy macera, de ennek van értelme, nem a tartalom puszta fogyasztásának a pattogatott kukorica és a kóla mellé.
Emlékeztetés, böködés
Az egészségügy és a gyógyítás egyik nagy problémája, hogy a páciens elfelejti bevenni a gyógyszert. Több viselkedéstudományi kutatás igazolta, hogy egy szimpla SMS küldésével drasztikusan lehet csökkenteni, hogy a betegek elmulasszák a gyógyszerbevételt, amikor az aktuális. Az Act2Manage emlékeztetőt küld a vállalásokról, a határidő előtt finoman jelzi, hogy közeledik, és keretet biztosít a teendők teljesülésének nyomon követéséhez. Egyszerűen azért, hogy növelje a megvalósulás valószínűségét.
A haladás ereje
Kilenc éve, még az egyik első blogbejegyzésem szólt Theresa Amabile és munkatársai Harvard Business Review-ban publikált kutatásáról, melynek fontos következtetése volt, hogy az embereket számottevő mértékben motiválja, ha előrehaladtak valamivel. Az Act2Manage app jó pár eszközt alkalmaz arra, hogy a felhasználó észrevegye a saját haladását: pontszerzés, trófeák, szintugrások, progress bar-ok, elvégzett kérdések és témakörök számolása, stb. Bár ezek egy része a játékosság, a gamification elemei is, az előremozdulás ereje azokat a felhasználókat is megszólítja, akik egyébként a játékért magáért nem különösebben lelkesednek.
Humor
Ahogy Peter Ustinov fogalmazott, nem magunkat kell komolyan venni, hanem azt, amit csinálunk. Nem attól lesz valami értékes és jelentőségteljes, hogy öltönyben komoly pofát vágunk hozzá és bölcs öreg szakemberként fontoskodunk. Mi bizony nem átallottunk humorbonbonokat elrejteni a kvízkérdések közé, és az elnyerhető trófeák is többnyire viccesek. Csakis azért, mert a munka is és a tanulás is jobban megy, ha közben jól érezzük magunkat, ha igenis teret kap a jókedv a tevékenység végzése során.
Összekapcsolás
Tapasztalataink azt mutatják, hogy a tanulás eredményesebb, ha össze tudjuk kapcsolni az applikáció használatát más képzési kezdeményezésekkel, akár a saját Tudatos Vezetés programunkkal, illetve egyéb vállalati aktualitásokkal. Ezek lehetnek változási projektek, kurrens történések, vagy akár az adott évre vonatkozó HR naptár eseményei. A lényeg az, hogy nagyobb valószínűséggel fognak a felhasználók kezdeni valamit a tanultakkal, ha azokat jól fel tudják használni az épp időszerű tevékenységekhez és prioritásokhoz.
Első levegővételre ezek jutottak eszembe. Talán sikerült velük alátámasztani a kiinduló felvetést, hogy bár még mindig keveset tudunk a digitális tanulásban rejlő lehetőségekről, már eddig is viszonylag átgondolt koncepcionális háttérrel dolgoztunk a kapcsolódó fejlesztéseinken. És ezt a keveset is már egész hosszan kell ismertetnünk, ha valaki kifejezi érdeklődését. Örömünkre szolgál, hogy egyre többen teszik.
Ahogy mondani szokták, a puding próbája az evés, ha tehát szeretnéd megismerni, hogyan is működik az Act2Manage vezetőfejlesztő app-unk, itt az ideje kipróbálni. Ide kattintva, az Act2Manage weboldalon tudsz kérni ingyenes próbaverziót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.