Nemrég képzést tartottam egy középvezetői csoportnak, akik magasan kvalifikált, nyelveket beszélő munkatársakkal dolgoznak, felelősségteljes, de elsősorban adminisztratív jellegű és ismétlődő feladatokon. Nehéz a vezetői munkájuk: gyorsan elfogy a kezdeti motiváció, az emberek hamar kiégnek, nagy a fluktuáció, és vért izzad a cég, hogy tapasztaltabb kollégák is maradjanak a szervezetben. Nagy a hajtás, a darálás, ezért "nincs idő" arra, hogy a kollégákkal a minimálisan szükséges szakmai megbeszéléseken túl is foglalkozzanak. A középvezetők előtt látható vezetői példa sem inspirálja őket, hogy másképp viszonyuljanak a csapatukban dolgozókhoz. Amit elrontanak a kollégák, azt kijavítják, majd pedig abban bíznak, hogy az írásban visszaküldött, módosított dokumentumokból tanulni fognak a beosztottak. Végül csodálkoznak a munkatársak kezeléséből természetszerűleg következő, kiábrándító eredményeken. Az üzleti teljesítmény egyébként nem rossz, mert amíg a munkatársak nem menekülnek el, szorgalmasan ténykednek. Az viszont már riasztó számukra, hogy egyre nagyobb erőfeszítés a toborzás, különösen, hogy nem csak a létszám fenntartása, hanem az intenzív növekedés az elsődleges céljuk. Kívülről pedig majdnem reménytelen szenior szinten behozni új embereket.
Jól kivehető a fenti példából, hogy ha csak a teljesítményleadáson van a hangsúly, az emberek bevonását, vezetését, fejlesztését és karriermenedzsmentjét hanyagolják a mindennapi menedzseri munka során, akkor az árbevételi és profitcélok ugyan rövid távon teljesülhetnek, de előbb-utóbb forintra váltható problémákat okoz az egyensúly hiánya.
Az említett cégnél ezt már felismerték, és elkezdtek azon dolgozni, hogy a középvezetői réteget megismertessék azokkal az alapelvekkel, amelyek mentén egyszerűen és strukturáltan foghatnak hozzá a napi teljesítmény menedzselése mellett a kollégák fejlesztéséhez: a minőségi célkitűzésekhez mind a szakmai, mind az egyéni fejlődési oldalon, a konstruktív kritikai visszajelzéshez, a pozitív megerősítéshez, az időszakos teljesítményértékeléshez, valamint a munkatársak alapszintű coachingjához. Akik erre fogékonyak, megértik, hogy az emberként kezelt kollégákból lesznek elkötelezett munkatársak, a droidok robotok maradnak. Ahogy a programért felelős igazgató fogalmazott: ezek a vezetők "életeket menthetnek".
Még egy fontos eleme van annak, hogy a vezetői kultúra ilyen irányba változzon, ez pedig a felső vezetői példamutatás. Sajnálom, uraim, enélkül a tréningre költött pénz jó része a lefolyóba megy.
"az emberként kezelt kollégákból lesznek elkötelezett munkatársak" és "vezetői példamutatás"
VálaszTörlésTamás most is rátapintottál néhány lényeges elemre