2015. február 4., szerda

Ha droidként kezeled őket, droidokat kapsz

Nemrég képzést tartottam egy középvezetői csoportnak, akik magasan kvalifikált, nyelveket beszélő munkatársakkal dolgoznak, felelősségteljes, de elsősorban adminisztratív jellegű és ismétlődő feladatokon. Nehéz a vezetői munkájuk: gyorsan elfogy a kezdeti motiváció, az emberek hamar kiégnek, nagy a fluktuáció, és vért izzad a cég, hogy tapasztaltabb kollégák is maradjanak a szervezetben. Nagy a hajtás, a darálás, ezért "nincs idő" arra, hogy a kollégákkal a minimálisan szükséges szakmai megbeszéléseken túl is foglalkozzanak. A középvezetők előtt látható vezetői példa sem inspirálja őket, hogy másképp viszonyuljanak a csapatukban dolgozókhoz. Amit elrontanak a kollégák, azt kijavítják, majd pedig abban bíznak, hogy az írásban visszaküldött, módosított dokumentumokból tanulni fognak a beosztottak. Végül csodálkoznak a munkatársak kezeléséből természetszerűleg következő, kiábrándító eredményeken. Az üzleti teljesítmény egyébként nem rossz, mert amíg a munkatársak nem menekülnek el, szorgalmasan ténykednek. Az viszont már riasztó számukra, hogy egyre nagyobb erőfeszítés a toborzás, különösen, hogy nem csak a létszám fenntartása, hanem az intenzív növekedés az elsődleges céljuk. Kívülről pedig majdnem reménytelen szenior szinten behozni új embereket.


Jól kivehető a fenti példából, hogy ha csak a teljesítményleadáson van a hangsúly, az emberek bevonását, vezetését, fejlesztését és karriermenedzsmentjét hanyagolják a mindennapi menedzseri munka során, akkor az árbevételi és profitcélok ugyan rövid távon teljesülhetnek, de előbb-utóbb forintra váltható problémákat okoz az egyensúly hiánya.

Az említett cégnél ezt már felismerték, és elkezdtek azon dolgozni, hogy a középvezetői réteget megismertessék azokkal az alapelvekkel, amelyek mentén egyszerűen és strukturáltan foghatnak hozzá a napi teljesítmény menedzselése mellett a kollégák fejlesztéséhez: a minőségi célkitűzésekhez mind a szakmai, mind az egyéni fejlődési oldalon, a konstruktív kritikai visszajelzéshez, a pozitív megerősítéshez, az időszakos teljesítményértékeléshez, valamint a munkatársak alapszintű coachingjához. Akik erre fogékonyak, megértik, hogy az emberként kezelt kollégákból lesznek elkötelezett munkatársak, a droidok robotok maradnak. Ahogy a programért felelős igazgató fogalmazott: ezek a vezetők "életeket menthetnek".

Még egy fontos eleme van annak, hogy a vezetői kultúra ilyen irányba változzon, ez pedig a felső vezetői példamutatás. Sajnálom, uraim, enélkül a tréningre költött pénz jó része a lefolyóba megy.

1 megjegyzés:

  1. "az emberként kezelt kollégákból lesznek elkötelezett munkatársak" és "vezetői példamutatás"
    Tamás most is rátapintottál néhány lényeges elemre

    VálaszTörlés