2013. november 22., péntek

A tanároknak is minőségi visszajelzésre lenne szükségük a fejlődéshez

Bill Gates idén áprilisban tartott egy TED előadást minderről. Az USÁ-ról beszél, természetesen minden hasonlóság, amit a hazai helyzettel összefüggésben felfedezni vél az olvasó, csak a véletlen műve. Onnan indít Gates, hogy a tanárok nem kapnak túl sok használható visszajelzést a munkájukról, legfeljebb annyit, hogy megfelelő volt a tevékenységük. Pedig attól nem lehet fejlődni, ha csak annyit tud a teljesítményéről, hogy idén se mondtak fel neki. Vagy esetleg egy-két tehetséges gyerek jó eredményt ért el egy versenyen.

Szövegértésben például az amerikai gyerekek csak a 15. helyen állnak a világban, Magyarország nem szerepelt az első 15-ben. Az USÁ-t megelőző 14 országból 11 üzemeltet valamiféle visszajelző rendszert. Shanghai vezeti a listát szövegértésben, matematikában és természettudományokban egyaránt. Ott hogyan segítik a tanárok fejlődését? Például a fiatal tanárok megfigyelik a tapasztaltak által tartott órákat, hetente vesznek részt tanulócsoportokban, ahol megbeszélik a tapasztalatokat (!), és minden tanártól elvárják, hogy bemenjen és visszajelzést adjon más kollégák óráiról.


A Gates Alapítvány futtat egy projektet "Measures of Effective Teachers" címmel, kétfajta bemeneti információtípust gyűjtve. Az egyik az, hogy videóra veszik az órákat, majd ezeket különféle szempontok szerint értékelik a szakértők. A másik, hogy kérdőívekkel tárják fel a tanulók visszajelzéseit. A tapasztalatok azt mutatják, talán nem meglepő, hogy erősen korrelálnak a két vonal eredményei, tehát a jól tanítókra jobban reagálnak a tanulók. De nem csak ezt a várható eredményt sikerült igazolni, hanem a tanárok is úgy nyilatkoztak, hogy nagyon hasznos volt számukra a visszajelzés, ami rámutatott a konkrét fejlesztendő területekre.

Egy tanárt is meginterjúztak a videóban, aki szerint a valóság sokszor más az órán, mint amit valóságnak képzelünk. Ebben segít a videofelvétel. Akár csak maga elemzi ki utána és gondolkodik el rajta, akár mások is segítenek benne. 

Gates tovább álmodik: ha a tanárok beküldik egy-egy jól sikerült óra felvételét egy adatbázisba, mások is sokat tudnak belőle tanulni. És egy ilyen fejlődési folyamat erőteljesen összefügg az oktatás későbbi eredményességével, az pedig az USA versenyképességének növelésével. Számítása szerint nem lenne olcsó, kb. 5 md USD-ba kerülne egy ilyen visszajelző-fejlesztő rendszer kiépítése, de ez még mindig kevesebb mint 2%-a annak az összegnek, amit az oktatásban bérekre és juttatásokra szánnak.

Számomra nagyon szimpatikus az a hozzáállás, ahogyan képesek szembenézni a jelen hiányosságaival, tanulni más országok sikeres példáiból, megálmodnak egy fejlődési jövőképet, majd pedig szisztematikusan kezdik megépíteni azt. Elhiheti az olvasó, még az is, aki most legyint egyet, hogy meg is fogják valósítani az elképzelést egyre több iskolában. Ez pedig a nap végén mérhető gazdasági teljesítményben is meg fog mutatkozni. Ha pedig csak azt magyarázgatjuk, mit miért nem lehet megvalósítani, vagy azt, hogy miért vagyunk mi a legkirályabb csávók a világban, hivatkozva egyes honfitársaink kiváló múltbeli teljesítményére, akkor a többiek szép csendben elhúznak a fenébe tőlünk, lásd az előző pár évtizedben a távol-keleti példákat.

Persze értem én azt is, hogy ijesztő szembenézni a saját magunkról készült videóval, az meg egyenesen hátborzongató, hogy esetleg más is látni fogja azt.


Köszönöm Dr. Obermayer-Kovács Nórának, hogy megosztotta a Facebookon ezt a videót.

2 megjegyzés:

  1. Ez a téma többször előkerül az óráimon, sőt, még vizsgafeladatban is kérem a hallgatókat, hogy tegyenek javaslatot egy új értékelési rendszerre a tanárok számára. Tanulságos megoldásaik vannak. :)

    VálaszTörlés
  2. Sokat számít, hogy hogyan tanítanak, de legalább olyan fontos az is, hogy mit tanítanak. Mindkettő területen rosszul állunk sajnos. Sajnos a nobel díjasok számának semmi köze ahhoz, hogy az ország lakói mit tudnak, vagy nem tudnak.

    Shanghai példája jól mutatja, hogy nemcsak a nyelvi készségekben lehet és kell fejlődni, hanem a reáltárgyak ismerete közvetlen pozitív hatást gyakorol a gazdasági fellendülésre.

    VálaszTörlés