2012.
nyarán Dr. Tomka Jánossal, a KPMG Akadémia ügyvezető igazgatójával és Pusztai
Csabával, a yokohamai United Nations University posztdoktori kutatójával felmérést
végeztünk a magyar menedzserek körében. Kutatásunk elsődleges
célja az volt, hogy megtudjuk, mennyire jellemző a hazai üzleti élet vezetőire a széles körben kívánatosnak tartott vezetői ismeretek tudatos alkalmazása, és milyen tényezőknek van erősítő vagy gyengítő
hatása a vezetői tudatosságra. 16
olyan vezetői viselkedést,
magatartást vagy gyakorlatot gyűjtöttünk
össze, melyekkel kapcsolatban nagy mértékű
egyetértés tapasztalható mind a nemzetközi vállalatvezetési gyakorlatban, mind
a szakirodalomban. A felmérésben
résztvevő 235 válaszadó körében
csak mérsékelten találtuk jellemzőnek a
bevált gyakorlatok használatát, tehát
egyáltalán nem tekinthető általánosnak az alkalmazásuk. A tizenhat vizsgált vezetői gyakorlatból csak négy olyan volt, amit a válaszadók több mint fele végzett
az elmúlt évben, és egy sincs, ami a vezetők több mint kétharmadára jellemző lenne. A
leginkább elterjedt vezetői gyakorlatok közé tartozott az őszinte visszajelzés
a beosztottaknak (66%), a saját prioritások és célok megfogalmazása (63%), a
rendelkezésre álló információk megosztása (57%), valamint a konkrét, mérhető
célok kitűzése (51%). A tevékenységek
50%-át a válaszadók legfeljebb harmada-fele végezte, a négy sereghajtó
gyakorlatot pedig a vezetőknek
még harmada sem. Ezek között pedig olyan fontos vezetői feladatok vannak, mint az újító kezdeményezések
támogatása (32%) vagy a beosztottak tervszerű fejlesztése (23%), valamint olyan személyes szintű hozadékokkal is bíró tevékenységek, mint a
kapcsolatépítés (31%), vagy a célokkal összhangban lévő időbeosztás (26%).
A kutatásban résztvevő vezetők nagyon fontosnak tartják a jövőkép kommunikálását, a vállalat értékeinek képviseletét, az elvárások egyértelmű tisztázását, a munkatársak tudatos motiválását és egyéni szintű fejlesztését. Ennek ellenére legfeljebb minden második vezető számolt be arról, hogy az elmúlt évben ezeket a tevékenységeket folytatta. Következésképp korántsem magától értetődő, hogy amit a vezető fontosnak tart, azt végzi is.
A leginkább tudatos vezetőket az különbözteti meg a legkevésbé tudatosaktól, hogy
sokkal jellemzőbb rájuk a saját
prioritásaik és céljaik megfogalmazása
(92%), a jövőkép kommunikálása
(88%), a konkrét és mérhető célkitűzés (82%), valamint az őszinte
információátadás (88%) és visszajelzés (92%).
A vezetői
tudatosság független az életkortól, a nemtől, a vállalatnál és a pozícióban eltöltött időtől és a vezetői tapasztalat mértékétől. Az előzetes
feltételezésekkel szemben a tanulást segítő vállalati klímajegyek
sem gyakorolnak pozitív hatást, és a közvetlen felettes által alkalmazott
vezetési gyakorlatok sem öröklődnek
át. A többi vizsgált befolyásoló tényező
közül sincs olyan, ami minden gyakorlatra hatással lenne. Mindössze két tényezőnél találtunk összefüggést, de ott is csak a gyakorlatok egy részére. A
külföldi cégeknél jellemzőbb az
információmegosztás, a konkrét célkitűzés,
valamint az egyéni fejlesztési tervek kidolgozása a beosztottak számára. A
másik kiemelkedő csoport a
rendszeresen oktató vezetők
köre, akik másokhoz képest inkább fogalmaznak meg saját célokat és prioritásokat,
fejlesztik saját magukat és beosztottaikat egyaránt, valamint beszélnek jövőképükről.
A
felmérés
legfontosabb konklúzióját a leginkább és a legkevésbé tudatos vezetők összevetése során sikerült levonni. A gyakorlatok alkalmazása tekintetében a felső 20%-ba tartozó vezetők sokkal nagyobb mértékben voltak részesei vállalati
vezetőfejlesztési kezdeményezéseknek. Háromszor annyian
kaptak coachingot, kétszer annyian 360 fokos értékelést és közel másfélszer
annyian vezetői
teljesítményértékelést, mint a legkevésbé tudatos társaik. Vezetői tréningen is többen vettek részt, de itt a különbség
mindössze 10%. A tréningek tehát önmagukban nem eredményeznek tudatosabb vezetőket, a visszajelző
rendszerek és a coaching viszont igen. A teljes válaszadói mintát tekintve csak
egyetlen olyan vezetőfejlesztési módszer
volt, ami több, összesen hét gyakorlat alkalmazására is serkentőleg hatott, és ez ismét a coaching. A pozitív irányban befolyásolt
tevékenységek leginkább a célkitűzésre,
az eredményességre, a kétirányú információáramlásra, valamint önmaguk és a
beosztottak fejlesztésére vonatkoztak.
(Egy kis személyes megjegyzés: az eredmények egy része úgy tűnhet, mintha saját meggyőződéseimet hangosítanák ki, amiket évek óta szajkózok. Hiszen egy nemzetközi coach szervezet hazai tagozatának elnökeként tevékenykedem, munkaként pedig coachinggal kombinált vezetőfejlesztő programokat tartok különféle cégeknél. Esküszöm, hogy szakmai elképzeléseimtől függetlenül ezek lettek az eredmények, amire természetesen két kutatótársam, Dr. Tomka János és Pusztai Csaba PhD személye és szakértelme a garancia!)
A teljes kutatási beszámoló letölthető ezen a linken.
Sajnos nem volt módom részt venni a prezentáción, pedig biztos élveztem volna.
VálaszTörlésGratulálok, szép munka!
AB