2010. október 18., hétfő

Coaching a világban - az ügyfelek szemszögéből

Nemrég írtam a magyarországi coaching piacról, és ez adta az ötletet, hogy utánanézzek, milyen közelmúltbeli felmérést találok a témában. Az International Coach Federation 2009-ben készíttetett globális felmérést a coaching ügyfelek körében, melyet 64 országból 2165 válaszadó töltött ki. Ez csak részben van átfedésben a magyar kutatással, mert annak csak egy részterületét, az ügyfelek tapasztalatait vizsgálta. Mindenesetre tanulságosak az eredmények, hiszen előbb-utóbb mi is a nemzetközi folyamatokat követjük majd.

Első fontos megjegyzés, hogy a leggyakrabban igénybe vett coaching típus az un. life coaching, amit magánemberek saját zsebből finanszírozva alkalmaznak, és csak ezután jönnek az üzleti, vezetői és karrier-coaching szolgáltatások. Így talán nem meglepő, hogy az ügyfelek 72%-a saját maga választotta coach-át, 13%-nál döntött csak a munkáltató, és 7% esetében volt közös döntés a coach személyének kiválasztása. 58% csak egy coach-csal találkozott, míg 29% több közül választott. Legtöbben ismerősök ajánlásán keresztül találták meg a megfelelő embert (46%), és 20% használta a coach honlapját, mint információs forrást.

Az öt legfontosabb ok coach igénybevételére:

1. Magabiztosság/önértékelés növelése
2. Munka-magánélet egyensúlya
3. Karrier
4. Vezetési/üzleti
5. Emberi kapcsolatok

Milyen szempontokat tartanak a legfontosabbnak a coach kiválasztásánál? 70-80% említ olyanokat, mint a személyes kompatibilitás és „kémia”, a coach magabiztossága, valamint a coaching folyamat hatékonysága. Bár ez utóbbit nem tudom, hogyan állapítják meg előre. Annak ellenére, hogy a világ számos országában nagyobb múltra tekint vissza az üzletág és a coach képzés egyaránt, csak 56% tartja nagyon fontosnak a coach-képzettséget. Érdekes, hogy az években mért coaching tapasztalat is csak 19%-nak nagyon fontos. Az életkort és a nemet mindössze 5 és 10% tartja igen lényegesnek, tehát az ügyfelek e tekintetben nem diszkriminálnak.

A folyamatok átlagos időtartama 12.8 hónap, ami elég hosszúnak tűnik, szemben a magyar adatokkal, ahol 3-6 hónap a jellemző. Havonta 2.5 találkozásra kerül sor átlagban, tehát kéthetente, vagy még sűrűbben tartják az üléseket. Fele-felerészben személyes és telefonos alkalmakra kerül sor, de régiónként ez jelentősen eltér. Míg nálunk alig jellemző a telefon-coaching, az USÁ-ban vagy Ausztráliában a nagy távolságok miatt meglehetősen gyakori formátum.

Egy-egy alkalom átlagos ideje 70 perc. Az óradíj átlagban 171 USD, kb. 35.000 Ft, ami némileg több mint a magyar 25.000 Ft körüli átlagár. A szórás viszont igen jelentős. Egy átlagos folyamat összköltsége 4.353 USD, ami közel 900.000 Ft.

Az ügyfelek 99%-a elégedett vagy nagyon elégedett a szolgáltatással, és 96% megismételné, ha hasonló helyzetben lenne. 80% úgy nyilatkozott, hogy nőtt az önbizalma, és egyenként 70% körüli azok aránya, akiknek javultak a kapcsolatai, fejlődött a kommunikációja vagy interperszonális képességei, jobb lett a munkateljesítménye, és pozitív irányba alakult a munka-magánélet egyensúlya.

A megtérülést nem egyszerű mérni: összesen 9%, azaz 189 válaszadó vállalkozott arra, hogy számadatokkal támassza alá a pozitív tapasztalatokat. Az egyéni megtérülési medián 344% volt, a vállalati medián 700%.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.