Úgy egy évvel ezelőtt foglalkozott a kérdéssel a Business Week, a When the CEO Job is Split in Two című cikkében (szerző: Matthew Boyle). A vezetéselmélet tudósai régóta figyelmeztetnek a közös ügyvezetés veszélyeire. Az ilyen irányú próbálkozások gyakran vezettek egók összeütközéseihez és hatalmi harcokhoz olyan cégeknél, mint a Goldman Sachs, a Citigroup, az Unilever vagy a Kraft Foods. Olyan rosszak a tapasztalatok, hogy kérdéses, miért foglalkozik egyáltalán a lehetőséggel bármely igazgatótanács.
A hatalommegosztás nyilvánvaló nehézségeinek ellenére számos vállalat mégis sikerrel alkalmazza a megoldást. Egyrészt az első ember feladata lehet olyan kiterjedt, hogy két embernek is elég, másrészt az egymást kiegészítő képességek ütőképes duót formálhatnak. Jól működik a közös ügyvezetés az Aéorpostale nevű tini-ruházati kereskedő cégnél, a Californian Pizza Kitchen-nél, a Motorolánál, a Research in Motion-nál és a Twitternél.
Például egy extrovertált pénzügyi és stratégiai specialista jól kiegészít egy mérnök zsenit a RIM-nél. A Californian Pizza Kitchen egyik ügyvezetője a befektetői kapcsolatokért és az ingatlankezelésért felel, míg a másik a menüért és az operációért. Ez utóbbi cég egyik vezetője, Richard Rosenfield szerint a titkos recept egyszerű: régóta ismerik és kedvelik egymást.
A saját közeli kapcsolatrendszeremben is többen alkalmazzák ezt a modellt. Például egy, a divatiparban működő kereskedőcég három tulajdonos-ügyvezető között osztja meg a feladatokat. Egy másik, szoftverfejlesztő vállalkozásban pedig a tulajdonos cserélt értékesítési vezetőjével, miután végigmentek egy coaching és tréning folyamaton, és tisztábban látták az egymást kiegészítő erősségeiket. A tulajdonos átadta az operatív irányítást vezetőtársának, míg ő az értékesítésre és az üzletfejlesztésre tud minden erejével fókuszálni.
Esetleg valaki megosztja a tapasztalatát?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.