2010. június 3., csütörtök
Jó vezető / rossz vezető II. rész
Michael Hoyle és Peter Newman Simply a Great Manager (2008) c. könyvében 15 vezetői erényt fogalmaz meg, melyből a második 5-öt osztom meg ebben a bejegyzésben. A szerzők hisznek abban, hogy a vezetés egyszerű, ha nem is könnyű. Tehát nem újdonságokat, vagy komplikált elképzeléseket találunk az erények ismertetése során, hanem általában eredményes vagy eredménytelen vezetői viselkedésformákat (az első 5-öt lásd a Jó vezető/Rossz vezető I. c. bejegyzésben).
6. Hisz a csapatban
A jó vezető megosztja másokkal problémáit és épít munkatársai képességeire. Megkérdezi mások véleményét és elmondja a sajátját. Szívesen segít beosztottainak. Elfogadja, ha a csapata konszenzusra jut valamivel kapcsolatban. Rászánja az időt, hogy megismerje csapatának tagjait.
A rossz vezető magányos farkas, megtartja a dolgokat magának. Nem szívesen tart megbeszéléseket. Kapcsolata a csapattagokkal felületes.
7. Hisz a delegálásban
A jó vezető aktívan delegál, megbízik beosztottaiban. Ajtaja mindig nyitva áll. Csapata munkájáért mindig felelősséget vállal.
A rossz vezető saját maga a szűk keresztmetszet: mindenki arra vár, hogy befejezze a munkáját. Nagyon sok időt tölt a munkahelyen. Nem tudja, mire képesek a beosztottai.
8. Értékén kezeli az időt
Úgy tűnik, hogy a jó vezetőnek mindig van ideje. Ha valami nagyon fontos, megkeresi rá az időt. Képes tartani a határidőket. Idejével tudatosan gazdálkodik. Nem mondja mindenre automatikusan, hogy „Igen, megcsinálom.”
A rossz vezető nem tartja a határidőket és általában elkésik a találkozókról. Az általa vezetett megbeszélések tovább tartanak a tervezettnél. Olyan tevékenységekkel is töltik az idejüket, amik nem kötődnek a prioritásaikhoz és céljaikhoz. Általában az utolsó pillanatra hagyják a dolgokat.
9. Hisz az emberek fejlesztésében
A jó vezető szeret segíteni az embereknek a problémamegoldásban. A munkatársaknak kiadott feladatokra fejlesztési lehetőségként tekint. Nem csinálja meg a munkát mások helyett, de segít abban, hogy maguk elvégezhessék. Belátják, hogy mások fejlesztésével ők maguk is fejlődnek és egyre jobb képességű csapatot építenek.
A rossz vezető úgy gondolja, hogy a képzés a HR/képzési osztály feladata. A tréningekre félretett büdzsét és időt hajlamos másra költeni. Azt hiszi, hogy időpocséklás megmutatni a beosztottaknak, hogyan kell végezni a feladatot, ha ő maga gyorsabban meg tudja csinálni.
10. Képes motiválni
A jó vezető elismeri munkatársainak hozzájárulását a csapat eredményeihez. Fair módon dicséri meg vagy szidja le az embereket. Meg tudja különböztetni az erőfeszítést az eredménytől és a személyt a feladattól. Megérti, hogy az emberek ugyanannyira értékelik az erkölcsi elismerést és az önmegvalósítást, mint a fizetést és a státuszt (bár van sorrend, lásd Maslow és Herzberg idevágó gondolatait).
A rossz vezető a hibákra fókuszál, és azokon lovagol. Beosztottait nem kezeli önálló személyiségként. Nagyon ritkán dicsér, vagy soha. Fenyegetőzik, egzecíroztatja az embereket. Beosztottai ötleteit ellopja és sajátjaként adja elő.
Folyt. köv.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
10es pont "Fair módon dicséri meg vagy szidja le az embereket."
VálaszTörlésNem hinném, hogy egy jó vezetőnek szidni kéne ez egy win lose helyzet, kicsi apáskodói énre vall... és amúgy is akinek rávilágítanak a gyengéire szidás formájában, abban csak kellemetlen gátak komplexusok képződnek. Célszerűbb indirekt módon rávilágítani a beosztott hibáira ("Szerinted így nem lett volna jobb ezért és ezért")