Chief Almir of the Surui people of the Brazilian Amazon |
A nővérem hívta fel a figyelmemet néhány napja az Inc.com-on Geoffrey James 8 Core Beliefs of Extraordinary Bosses c. cikkére, melyben híres vezérigazgatókkal folytatott interjúinak tanulságait összegezte. Úgy tűnt, hogy a legjobbak osztoznak a következő nyolc alapvető meggyőződésben:
1. Az üzlet ökoszisztéma és nem harctér. Az átlagos vezetők az üzletre úgy tekintenek, mint vállalatok, osztályok és csapatok közötti konfliktusra. A különleges vezetők viszont az üzletet szimbiózisnak látják, ahol a leginkább diverz vállalat képes túlélni és sikeres lenni. Olyan csapatokat formálnak, akik alkalmazkodni tudnak az új helyzetekhez, és partnerkapcsolatokat alakítanak más cégekkel, ügyfelekkel, sőt a versenytársakkal is.
2. A vállalat közösség és nem gép. Az átlagosak kontrollálni próbálnak és "kormányozzák a hajót". A különlegesek inkább egyéniségekben gondolkodnak, magasabb szintű célokkal összekötve. Képesek az embereket inspirálni arra, hogy a közös célon munkálkodjanak.
3. A vezetés szolgálat és nem kontroll. Míg az átlagosak azt szeretnék, hogy az emberek mindent úgy csináljanak, ahogy megmondják nekik, a különlegesek megmutatják a fő csapást, és megszerzik az embereknek az erőforrásokat, amikre szükség van a munka sikeres elvégzéséhez. A döntéshozatalt igyekeznek minél alacsonyabb szintre delegálni.
4. Az alkalmazottak a kollégáim és nem a gyerekeim. Az átlagos vezető patriarchális, aki a beosztottakat alacsonyabb rendű, éretlen személyeknek tartja, akikben nem lehet megbízni. Az emberek tehát a lényeg helyett azzal vannak elfoglalva, hogy keményen dolgozónak tűnjenek és fedezzék a hátsójukat. A különleges vezető mindenkit úgy kezel, mintha ő lenne a legfontosabb ember a cégnél. Minden szinten a kiválóságot várják el, beleértve saját magukat is.
5. A motiváció a jövőképből és nem a félelemből táplálkozik. Míg az átlagosak az elbocsátástól és a megszégyenüléstől való félelemre is építenek, a különleges vezetők vonzó jövőképet vázolnak, és megmutatják, miként lehetnek ennek részesei a kollégák.
6. A változás nem a kínnal egyenlő, hanem a növekedéssel. Az átlagosak a változást komplikáltnak és fenyegetőnek tartják. A különlegesek elfogadják, hogy a változás az élet része. Csak akkor lesz egy vállalkozás fenntarthatóan sikeres, ha képes az új ötletek befogadására és új üzleti működésmódok beépítésére.
7. A technológia nem az automatizálásra, hanem a felhatalmazásra való. Az átlagosak abban hisznek, hogy az informatika megerősíti a vezetői kontrollt és növeli a kiszámíthatóságot. A különlegesek inkább arra használják a technológiát, hogy az emberek kreativitásának és kapcsolatépítésének teret adjon, és arra alkalmazzák az eszközöket az emberek, amire hasznosnak találják.
8. A munka közben érezzük jól magunkat, ne kötelező rosszként tekintsünk rá. A vezető egyik legfontosabb feladata, hogy segítsen az embereknek olyan munkát és úgy végezni, amitől boldogok lesznek.
Nekem speciel szimpatikus ez a lista.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésNekem, mint alkalmazottnak is szimpatikus ez a lista.
VálaszTörlésIlyen úgynevezett különleges vezető mellett szárnyaltam, a félelem csak összehúz, semmi jó nem sül ki belőle.
Akkor egy igazán jó vezető olyan helyet keres ahol a menedzsment alapvetően lehetővé teszi számára, hogy ezen pontoknak megfeleljen?
VálaszTörlésÉrdekes és jogos felvetés. Valóban, nem minden szervezeti kultúra teszi lehetővé, hogy ilyen legyen a vezető. Előbb-utóbb bedarálja, vagy belefárad a szélmalomharcba szerintem. Ahol az első számú vezető egyetért a fent felsoroltakkal és következetesen gyakorolja, ott valószínűbb, hogy ilyen vezetési kultúra fog meghonosodni. Ehhez pedig a vezetőtársakat is úgy kell megválogatnia (Lásd a buszos metaforát Jim Collins Jóból kiváló c. könyvében). Én ismerek jópár hazai ügyvezetőt/tulajdonost, aki valahogy így gondolkodik.
VálaszTörlés