2011. június 9., csütörtök

Mit érdemes tökéletesítenünk, és mit nem?

Sokszor találkozom azzal egyéneknél és vállalatoknál egyaránt, hogy nem fejeződnek be és valósulnak meg a dolgok, mert maximalista módon sosem elégedettek a munka eredményével, és így folyamatosan tolódik a feladat lezárása. Mivel az egyedi feladatok, projektek sikerét nem csak a minőségében, hanem többek között a határidőre való elkészülésében is mérjük, a rétestésztaként nyúló történetek egyben sikertelenek is, bármennyire is törekszenek az eredmény magas színvonalára. Az egyedi feladatoknál meg kell tudni állapodni az érdekelteknek egy mindenki számára elfogadható minőségi szintben, és a végrehajtásért felelősöknek ott kell megállni, sőt, lehetőleg még elégedettnek is lenni vele.

Más a helyzet a rendszerek, a folyamatok, a módszerek és az emberek terén. Itt már valóban tanácsos a folyamatos fejlesztés, a kaizen megközelítés. Túl sokan és túl sok helyen elégednek meg a status quo-val, valamint azzal, hogy valamit „így szoktunk csinálni”. Jellemző ok, hogy igény sincs a fejlesztésre, fejlődésre. Rövid távú gondolkodás. Mások valami bonyolult tevékenységnek gondolják a fejlesztést. Pedig számos termelővállalatnál bevált a világban, hogy egyszerűen meghallgatják a gépkezelőket, operátorokat is, mint számos problémához legközelebb álló személyeket, hogy mit csinálna másképp, hogyan lehetne javítani a munkafolyamatokat.

Sok vezetőre jellemző, hogy úgy gondolja, mindenre neki kell kitalálnia a megoldást, és eszébe se jut, hogy munkatársai bevonásával a saját dolgát könnyíthetné meg. Természetesen a döntés felelősségét végül többnyire neki kell felvállalnia. Vagy azt, hogy delegálja a döntést.

Így lehetséges tehát, hogy egy hatékony szervezetben egyszerre van jelen a „jóval” való megelégedés és a folyamatos tökéletesítés.

7 megjegyzés:

  1. Beszéltem ma reggel egyik ismerősömmel, pontosan erről a témáról, aki egy termelő cégnél dolgozik a logisztikán. Azt ecsetelte éppen, hogy a gyártó cégeknél legtöbbször technikai(gyakorlati)akadálya van a határidőnek, ugyanis több cégen keresztül megy általában végig egy-egy gyártási folyamat. Sokszor előfordulnak alapanyag ellátási gondok, rossz a beszállított termék, a csomagolóban is fennakadnak termékek stb.. Éppen ezért, az általa említett cég és termékköre, nem alkalmas a LEAN-re. Megesik ezért jó párszor, hogy óránként szükséges tervet változtatni. Így véleménye szerint, ha megkérdeznénk a vezetőséget, hogy ugyan mutassanak már egy két éves stratégiai tervet, biztos, hogy nem tudnák elővenni a fiókból.
    Én azt a konzekvenciát vontam le ebből, hogy az alapvető minőségi kivitelezés, nagyon szorosan összefügg a termelés hatékonyságával és a határidő betartásával. Továbbá, mindenképpen átgondoltabbá lehetne tenni egy gyártási folyamatot is, egy hosszú távú stratégiával, nem csupán cégen belül, de akár több egymáshoz kapcsolódó cég együttes stratégiai terv kidolgozásáról is lehetne gondolkodni szerintem..a sikeresség érdekében.

    Anita

    VálaszTörlés
  2. Voltaire mondta pár száz éve:
    "The perfect is the enemy of the good."

    Sokan még ma sem értik, mit jelent. ;) Mondjuk, ha belegondolunk nehéz is megérteni, egy olyan embernek, akibe már egészen kis korától kezdve azt kódolják, hogy "Légy tökéletes!". Sok ilyen van sajnos. :(

    VálaszTörlés
  3. Oh, hát ehhez kell egy jó marketing, hogy bármit, bármikor, bárhogyan, bárkinek eltudjunk adni;) De mondjuk egy orvosi eszközöket gyártó cég, aki exportra termel javarészt, hogyha nem azt adja meg, amit a külföldi cég elvár, azonnal felmondja a szerződét, vagy olyan kártérítést kér az elmaradt határidő miatt, ami szintén a cég halálát jelentheti, főleg manapság...a nagy gazdasági válságban. Tehát a gyakorlat kicsit más, nekem ez a tapasztalatom..
    Egyébként pedig tökéletes nem létezik, csak elvárás lehetséges, aminek vagy megtudunk felelni vagy nem.

    Anita

    VálaszTörlés
  4. Guri, milyen érdekes, Voltaire gondolatának megfordítása Jim Collins kutatási eredményeiben, miszerint a jó pedig a kiváló ellensége (Good to Great c. könyv).

    VálaszTörlés
  5. Szerintem ez nem megfordítás. A kiváló nekem inkább a köztes lépést jelenti a jó és a tökéletes között. A jó kevés (Jim Collins) a tökéletes sok (Voltaire), vagyis a cél a kiválóság. ;))
    Good -> Great -> Perfect

    Anitával viszont egyetértek, a tökéletes szerintem sem létezik. Innentől kezdve a tökéletességet hajszolni olyan, mintha megpróbálnánk elszámolni végtelenig. ;)

    VálaszTörlés
  6. A legjobbkor jött ez a bejegyzés, köszönöm. 1 hete vekengek, hogy milyen legyen a logónk, szerintem a grafikus megőrült már... :)

    VálaszTörlés
  7. Szívesen :-) Én meg örülök, hogy ismét olvasom élő használatban a "vekeng" igét :-) Vagy 15 éve, még fejvadász időszakomban hallottam egy Csongrád megyei bankos jelölttől, hogy a péntek nem jó neki interjúra, mert valami értekezlet van délelőtt, utána ebéd, aztán meg megy a vekengés... már akkor is tetszett a kifejezés, bár nem ismertem a pontos jelentését. :-)

    VálaszTörlés