2010. október 28., csütörtök

Mi segíti elő a toborzást, az emberek megtartását és elkötelezetté tételét?

A Towers Perrin tanácsadó cég 2007-2008-ban 18 ország 90.000 munkavállalóját kérdezte meg azzal kapcsolatban, hogy mitől vonzó számukra egy új munkahely, mi kell ahhoz, hogy ott is maradjanak, és milyen tényezők teszik őket elkötelezetté. Nem túl biztató az az eredmény, hogy a válaszadók mindössze 21%-a tartja magát elkötelezettnek, míg összesen 38% azok aránya, akik vagy kiábrándultak, vagy elkötelezetlenek.

Két fontos megállapítást tettek az elemzések alapján: egyrészt azok a tényezők, amelyek odavonzanak valakit egy vállalathoz, nagyban eltérnek attól, amelyek ott tartják és elkötelezetté teszik őket. Másrészt az elkötelezettségnek nem sok köze van a munkavállalói programokhoz. Sokkal inkább a munkahelyi tapasztalatok kapcsolati/interperszonális oldala számít. És mindezek a megállapítások relatíve konzisztensek a világ körül.

A vonzónak tartott munkáltató versenyképes alapfizetést és kihívást jelentő munkát biztosít. Vannak előrelépési, tanulási és fejlődési lehetőségek. Kényelmesen megközelíthető helyen van, rugalmas a munkaidő, van fizetett szabadság és elfogadható a munkamennyiség. A vállalatnak jó a munkáltatói hírneve és pénzügyileg egészséges.

Maradnak az emberek, ha jó a kapcsolatuk a felettesükkel, beleszólhatnak az őket érintő döntésekbe, ötleteiket meghallgatják, fair módon fizetik őket a vállalat más területeivel összehasonlítva, és össze tudják hangolni a munkát a magánélettel. Versenyképes képzések vannak, tiszták a lehetséges karrier utak, és érthetőek az emberekkel kapcsolatos döntések. A vállalatnak jó híre van, mint munkáltató, és mint társadalmi felelősséget vállaló szervezet.

Az elkötelezettséget fokozza, ha a fejlődés lehetőségét magában foglaló, kihívást jelentő munkát végezhetnek, magasak az elvárások, és kiváló karrierlehetőségek vannak. Jó a kapcsolatuk a felettessel, beleszólhatnak az osztályt érintő döntésekbe, és a felső vezetést őszintén érdekli az emberek jóléte. A szervezet serkenti az innovációt és gyorsan válaszol az ügyfelek problémáira. A vállalat elől jár a társadalmi felelősségvállalásban.

Természetesen az elkötelezettség hatással van a megtartásra, ahogy ezt sejtenénk. Míg az elkötelezettek 51%-a egyáltalán nem menne el a cégtől, ez az arány az elkötelezetlenek körében csak 15%, sőt 28%-uk aktívan állást keres.

Úgy tűnik tehát, hogy a dolgozók elkötelezettségéhez egyáltalán nem a juttatásokon keresztül visz az út, és a kritikus tényezők többsége a vezetők hozzáállásán és viselkedésén múlik.

2 megjegyzés:

  1. Bizony, de én figyelnék arra is, hogy itt is működik a maslowi piramis, vagyis, ha nem biztosítok versenyképes juttatást, be se jönnek a céghez. Szépen sorban...és a csúcson ott van a közvetlen vezető, főnök, a környezet amiben dolgozik...

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek, Maslow és Herzberg motivációval kapcsolatos meglátásait nem szabad figyelmen kívül hagyni, az alapfizetés higiéniás tényező! Köszönöm a kiegészítést!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.