2025. január 27., hétfő

A tisztelet szintje a munkahelyeken rekord-alacsony szintre csökkent

A Gallup két hete tette közzé friss kutatási eredményeit, miszerint 2024-ben az amerikai munkavállalók mindössze 37%-a ért egyet határozottan azzal, hogy tisztelettel bánnak velük a munkahelyükön. Ez az arány egyébként 2022-ben is ugyanezen a rekord-alacsony szinten állt. A Gallup 2018 óta méri a munkahelyen érzékelt tisztelet szintjét, és mind 2022-ben, mind tavaly jelentős visszaesést tapasztaltak minden munkavállalói csoportban, beleértve a különféle iparágakat, beosztási szinteket és demográfiai jellemzőket, mint például a nemet és az életkort. Lássuk, milyen megállapításokat tettek a szerzők a kapcsolódó cikkben:

A tisztelet megélése és a munkahelyi változások


A tisztelet érzékelése a munkavállalók részéről drasztikusan csökkent abban a közelmúltbeli időszakban, amikor (1) sok munkáltató visszahívta alkalmazottait az irodába, és (2) a munkavállalói felmondások történelmi csúcsokat döntöttek. Különösen az irodai jelenlétet igénylő, de távmunkára alkalmas dolgozók körében esett vissza a tisztelet érzete, 46%-ról 35%-ra az USÁ-ban.


Napjainkban a munkáltató irányából érzékelt tisztelet ismét ezen az alacsony szinten van. További adatok arra utalnak, hogy az alkalmazottak általánosan kevésbé érzik magukat elkötelezettnek: kevésbé vannak tisztában a vezetői/munkáltatói elvárásokkal, kevésbé tudnak kapcsolódni a szervezetük küldetéséhez, és kevésbé élvezik a munkájukat. A munkavállalók életminőségének szubjektív megítélése is rekordmélységben van, a napi szinten megélt negatív emóciók szintje pedig továbbra is magas.


Az irodai és a fizikai dolgozók helyzete


A tisztelet érzékelésének szintje hagyományosan a teljes időben az irodában dolgozók körében a legalacsonyabb (ez meglepheti az olvasót, mert lehet, hogy a fizikai dolgozókét taksálta volna alacsonyabbra). Mindössze 32%-uk ért egyet határozottan azzal, hogy tisztelettel bánnak velük, szemben az összes munkavállaló 37%-os átlagával. A kékgalléros szerepkörökben vagy az ügyfélszolgálaton dolgozók pedig gyakran szembesülnek rossz munkakörülményekkel, biztonsági problémákkal, nehéz ügyfél-interakciókkal, vagy tiszteletteljesnek nem nevezhető vezetői viselkedéssel.


Miért fontos a tisztelet?


A tisztelet elengedhetetlen a hatékony együttműködéshez és a konstruktív kommunikációhoz. Ezzel szemben a tisztelet hiánya rombolja a munkahelyi kapcsolatokat, és etikai vagy jogi problémákhoz is vezethet. Egy 2018-as Gallup-kutatás szerint azok az alkalmazottak, akik nem érzik úgy, hogy tisztelettel bánnának velük a munkahelyen, 90%-ban tapasztaltak valamilyen diszkriminációt vagy zaklatást válaszadást megelőző egy évben.


A tisztelet és az elkötelezettség kapcsolata


A tisztelet és a munkavállalói elkötelezettség szorosan összefügg. Az elkötelezett munkatársak olyan környezetben dolgoznak, ahol figyelembe veszik véleményüket, elismerik a munkájukat és törődnek a fejlődésükkel. Az ilyen dolgozók ötször nagyobb valószínűséggel érzik, hogy tisztelettel viszonyulnak hozzájuk.


A jó minőségű, szakszerű vezetés kulcsszerepet játszik az elkötelezettségben. Azok a munkavállalók, akiknek heti rendszerességgel van értelmes, négyszemközti beszélgetésük a felettesükkel, négyszer nagyobb eséllyel elkötelezettek és elégedettek az életükkel, függetlenül attól, hogy hol dolgoznak.


Bár a tisztelettel kapcsolatos kutatásban az Egyesült Államokból származó adatokat gyűjtöttek, csodálkoznék rajta, ha itthon gyökeresen eltérő lenne a helyzet pozitív irányban…



A Gallup cikkből származó fenti adatokhoz és következtetésekhez én annyit tennék hozzá, hogy a tisztelet minden emberi interakció és kapcsolat alapja. Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Akihez tisztelettel közelítünk, az fényévekkel nagyobb valószínűséggel fog velünk együttműködni, mint az, akivel érzéketlenek,  vagy akár kifejezetten bunkók vagyunk. Akkor is így van ez, ha a vevőkről vagy a felettesünkről van szó, és akkor is, ha a kollégáinkról vagy a beosztottainkról. A tisztelet és a másokra való odafigyelés olajozza meg az emberi kapcsolódás fogaskerekeit. Mindezek pedig közvetlenül hozzájárulnak az elkötelezettség mértékén keresztül számos “hard” üzleti mutatószám alakulásához. Ha elhisszük, ha nem, az adatok ezt mutatják (méghozzá nagy mintából, szakszerűen gyűjtött, és tapasztalt szakemberek által elemzett adatok).



Iratkozz fel most a Tudatos Vezetés YouTube csatornára, hogy értesülj az ingyenes hangoskönyv megjelenésekről! Kattints ide: https://www.youtube.com/@TudatosVezetes


• • 


Ha cégvezetőként vagy HR vezetőként szívesen beszélgetnél arról, hogy miként folytathatná egy képzett és tapasztalt menedzseri csapat a vezetői tanulást a viselkedéstudomány és az idegtudomány alapjaira építve (viselkedésváltozás tervezése, elkötelezettség fokozása, hatékonyabb befolyásolás és változásmenedzsment), vagy esetleg szükségét látnád a vezetői csapatotok kohéziójának erősítését, többek között az erősség-alapú munkamegosztás segítségével, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot a cservenyak.tamas@menedzsmentor.com címen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.