2023. április 17., hétfő

A példamutatásod, nem a véleményed hoz változást

Van egy csodás portugál közmondás (bár sok internetes forrás Coelho-ra hivatkozik), miszerint “O mundo é mudado pelo seu exemplo, não pela sua opinião.”, azaz “The world is changed by your example not by your opinion." Létezik továbbá egy olyan szólás is a véleményekkel kapcsolatban angol nyelvterületen, hogy "Opinions are like assholes; everybody has one and they usually stink.” A vélemény, amije a segglyukhoz hasonlóan valóban mindenkinek van szinte mindenről, igen gyakran nélkülözi a releváns tudást, a tájékozottságot, adatokat vagy tényeket, nem beszélve konkrét személyes tapasztalatokról a témában. Sok esetben meglehetősen gyenge az alátámasztottsága, egyszerűen az derül ki belőle, hogy a delikvens mire következtet abból a kevés információból, amivel az adott kérdésben rendelkezik. De még akkor se nagyon eredményez változást a vélemény kinyilatkoztatása (még magában a illetőben sem, nem még másokban), ha történetesen megalapozott, a valóságot viszonylag pontosan ragadja meg az a vélemény. A tudás ugyanis, ahogy erről már sokszor értekeztem itt a Tudatos Vezetés blogon, egyáltalán nem eredményez automatikusan cselekvést.

Mivel én viszonylag sokat okoskodok írásban és szóban egyaránt az emberek vezetésének tárgyában, alkalmanként szükségét érzem, hogy demonstráljam is, amit észosztásként terjesztek. Ilyen példa volt tavaly, amikor élőben közvetítettem a közösségi médiában vitás ügyemet egy nagy távközlési szolgáltatóval. Nem azért, mert annyira megérte volna ennyit foglalkozni a pár ezer forintos becsapással, hanem azért, hogy akár ezres nagyságrendű hallgatóságnak mutassak példát az érdekérvényesítéssel kapcsolatban, egyértelmű túlerővel szembeni szituációban.

Az év elejétől pedig viselkedéstudományi kísérletemet lehet heti rendszerességgel követni a Facebook-on, ahol is egy sportosabb, egészségesebb életmód visszaállításán és a megelőző háromnegyed évben elindult exponenciális hízási trend megállításán, majd reményeim szerinti megfordításán dolgozom a saját életemben. Követ is ebben egy lelkes csapat, akiknek a többsége sokkal több eredményt ért már el az elmúlt negyedévben, mint én magam.


Viszonylag friss, de annál nagyobb ívű vezetői demonstrációba fogtam nagyjából két hónappal ezelőtt egy fontos közéleti kérdésben. Az évtizedek óta ezer sebből vérző közoktatás további szétbarmolásának fogtak neki a terület “felelős vezetői”, még a korábbiaknál is lehetetlenebb helyzetbe hozva a kizsigerelt, kiégéssel sújtott, de nagyjából sehogy se támogatott pedagógus szakmát. Nyilván, mint mindenütt, itt is vannak nagyszerű, elkötelezett emberek, és olyanok is, akik nem valók erre a pályára. Ez nem új jelenség, akkor is így volt, amikor én iskolába jártam, és pont így van a szobafestők vagy a logisztikai menedzserek körében is. Nekünk most nem ezzel kell foglalkozni, hanem azzal, hogy segítsük azokat, akik nehéz helyzetbe kerültek.


Mi is a vezető feladata? Először is, hogy kezdeményezzen valami értékeset és önmagán túlmutatót, aztán állítson maga mellé másokat, fogalmazzanak meg maguknak konkrét célokat, szerezzen külső és belső erőforrásokat, szervezze vagy szerveztesse meg magát a termék-előállítást vagy szolgáltatást, és gondoskodjon arról, hogy amit produkálnak, az eljut oda, ahol a dologra szüksége van másoknak. A pedagógusok támogatásával kapcsolatban is ezt igyekeztem végrehajtani és példát mutatni vele vezetők számára. Február elején felhívást tettem közzé a közösségi médiában, hogy fogjunk össze coachok és szupervizorok és segítsük a tanárokat ebben a méltatlan szituációban. Rögtön jelentkeztek ötvenen. Kerestem önkénteseket, hogy meg tudjuk szervezni a pilot projektet. Felemeltem a telefont és felhívtam 16 coachképzés vezetőjét, hogy segítenek-e eljuttatni az alumni körüknek a felhívásunkat ingyenes folyamatokra. Mindenki igent mondott. Tudtam, hogy nem vagyok jó a szervezésben, “fejvadásztam” hát egy régi kollégát, akiről tudtam, hogy kiválóan át tud gondolni és meg tud valósítani operatív oldalról egy ilyen projektet, ha megpróbáljuk a kezdeményezést országos szintre kiterjeszteni. Kerestünk széles kapcsolatrendszerrel bíró partnereket a pedagógusok felé. Néhány szál zátonyra futott, de lettek szerencsére sikeres kooperációk is. Pár héttel később már közel 250 coach/szupervizor kolléga állt az ügy mellé önkéntes munka felajánlásával, és minden jel arra mutat, hogy rövidesen ugyanennyi pedagógus is lesz, aki jelentkezik a programba. És nem állunk meg, célunk, hogy 500 pedagógushoz juttassunk el támogatást a következő hónapok során. (Várjuk jelentkezésed ehhez a programba coachként/szupervizorként és pedagógusként egyaránt, részletek ezen a Facebook oldalon!)


Ahogy említettem, ezek a témák részben nekem is fontosak, meg szeretném őket valósítani, mert értéket teremtenek, eredményeket hoznak. Másrészt remélem, hogy példával elöl járva néhány vezetőnek meghozom a kedvét a cselekvésre, mint ahogy nekem is az hozta meg, hogy láttam az ismeretségi körömben másokat cselekedni. Akik nem álltak meg ott, hogy a véleményüket hangoztatták.


Téged is arra bíztatlak, hogy vegyél fel vezetői szerepet, találj ki egy kezdeményezést, ami a saját érdekeiden túlmutat és értéket teremt, építs hozzá csapatot és valósítsd meg minden akadály vagy szembeszél ellenére! :-)



• • 


Töltsd le ingyenesen vezetéssel kapcsolatos e-könyveimet a Tudatos Vezetés blog főmenüjéből! Itt az első, a második, a harmadik, és a bonus track, a "menedzsment haiku" gyűjtemény. Dr. Dobay Róbert kollégám innen letölthető e-könyvében a veszélyes féligazságokról, "bevált" HR gyakorlatokról rántja le a leplet. Írtam továbbá szabadon elérhető e-könyvet saját életünk tudatosabb irányításáról és az élvezetesebb és eredményesebb tanításról, azokat is figyelmedbe ajánlom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.