Talán még egy évtizede sincs, hogy osztódással szaporodásnak indultak a hazai coachképző vállalkozások, termékeny talajukból előbújtak a lelkes coachpalánták százai, akik még alig melegedtek meg a piacon, máris vészesen közeledik a digitális konkurencia. Persze épp úgy, mint annak idején a fejvadászat vs. internetes toborzás esetében volt, most sincs ok arra, hogy a szakma kiemelkedő szereplői aggódjanak, nekik jó eséllyel mindig lesz munkájuk. Az alsó szegmensben azonban a mesterséges intelligenciával bíró, folyamatosan tanuló robotcoachok nemsokára hatékonyan fogják tudni helyettesíteni a betanult kérdésekkel operáló humán munkaerőt.
Négy évvel ezelőtt találkoztam egy I coach me nevű alkalmazással, ami elég kezdetlegesnek tűnt. A megoldásközpontú kérdezéstechnika logikájára épült “munkafüzet” volt tulajdonképpen az app, azaz beégetett kérdésekkel dolgozott. Ennek is volt egyébként értelme, mert ha elég fegyelmezett voltál, akkor a segítségével át tudtad gondolni a problémádat. Ha pedig többször is végigmentél a folyamaton, akkor valószínűleg meg is jegyezted a kérdéseket, így már app nélkül is ment volna a dolog. Az elmúlt években azonban nagyot ugrott előre a technológia.
Az idei év elején találkoztam a Woebot nevezetű alkalmazással, amit egy volt Stanford-os klinikai pszichológus kutató és munkatársai fejlesztettek frissen, és jelenleg a Facebook Messenger-en keresztül érhető el. Készül egyébként a saját alkalmazásuk is. A chatbot a kognitív viselkedésterápia módszereire épít, a társalgást pedig egy erősen robotkinézetű robottal folytatja a delikvens. A Forbes nemrég interjút készített az alapító Alison Darcy-val, az újságírónő pedig egy átiratot is készített a gépi terapeutával folytatott beszélgetéséről. Elolvasva kedvet kaptam arra, hogy kipróbáljam, és meg kell mondjam, egész ügyes próbálkozás. Nem állítom, hogy már kihoztak belőle mindent, amit lehet, sőt, egyértelműen és deklaráltan az elején járnak az útnak, de már a jelenlegi állapot is meglehetősen impresszív. Közel fél órát eldumálgattam Woebottal, a chat élmény teljes volt, az általa írt sorok relevanciája pedig vegyes, de ahhoz képest, hogy előre megírt automata válaszok voltak, meglepően jó.
Láthattuk már, milyen ügyesen dolgoznak a kis lapos raktárosok az Amazonnál. Olvashattunk a digitális ügyvédbojtárokról és a megdöbbentően hatékony orvosi diagnoszta algoritmusokról. Most pedig itt vannak velünk az olyan szoftverek is, amelyek egyre hatékonyabb segítő beszélgetéseket tudnak lefolytatni azokkal, akiknek ilyen kell. Nem lesz szükség ügyvédre, orvosra, terapeutára vagy vezetői coachra? Dehogynem. Azokra, akik többet és mást tudnak, mint a gépek. Nem mennyiségileg, hanem minőségileg. Az alapszintű szolgáltatásokat viszont többen és olcsóbban meg tudják majd kapni, ha azokhoz nem szükséges emberi közreműködés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.