2019. június 25., kedd

Csak szerényen: 100 jó szokásom

Ezen a nyáron a viselkedéstudomány bugyraiban kívánok jobban megmerülni, és ennek részeként épp a szokások működését tanulmányozom egy-egy külső és belső folyadékhűtéses beavatkozás között. Anélkül, hogy fejest ugranánk a szokások neurobiológiájába, nem árt tudni, hogy az agyunk a szokásokat máshol és másképp tárolja, mint például az emlékeket vagy a tárgyi tudáselemeket. Az agy igyekszik minél energiatakarékosabban operálni, ezért az ismétlődő cselekvéseket, sőt akár gondolatokat vagy érzéseket is szokásokba rendezi. Ezekért az agy legkorábban kifejlődött, agytörzsi részén az úgynevezett törzsdúcok a felelősök. Viselkedésünket pedig sokkal ritkábban határozzák meg az agyunk homloklebenyi részéhez kapcsolódó tudatos döntések, mint az alapvető működési funkciókat is vezérlő területekről irányított szokások. Jön az impulzus, bekapcsol az autopilot, lefut a rutin, és megszületik az eredmény.


Szokásaink egyik fele szolgál bennünket, hiszen például nagy szarban lennénk, ha a reggeli készülődésben minden tevékenységünk alkalmával egyedi döntéseket kéne hoznunk. A másik része viszont nem segít minket az egészséges, eredményes, harmonikus és boldog életvezetésben. Gondoltam, megpróbálkozok valami hasonlóval, mint korábban a százféle érzés összegyűjtése volt. Vajon találok-e 100 előnyös szokást, ami rám jellemző? Találtam, bár több napig eltartott. Természetesen az alábbi felsorolás nem egy abszolút lista, ami minden embert egyformán jól szolgálna. Sőt, adott esetben egy jó szokás korlátozhat is bennünket. Inkább csak egy példát szeretnék adni, amin elgondolkodhatsz a saját nézőpontodból. Vigyázat, tömény lesz! Íme az enyémek (nyilván nem minden tétel az esetek 100%-ában igaz, de attól még egyértelműen szokások):

  1. Hetente többször szoktam sportolni
  2. Gyakran szoktam salátát vacsorázni
  3. Ha van lehetőség, inkább zöldséget szoktam választani köretként a húsételekhez
  4. Szoktam vinni tízórait a munkába, hogy inkább azt egyem, amit előre kiválasztok, ne ami a helyszínen elérhető
  5. Az esetek legalább felében az egészségesebb opciót választom nassolásra
  6. Már nem szoktam az étkezések alkalmával telezabálni magam
  7. Szoktam esti mesét olvasni a gyerekeknek
  8. A munkanapok után, amikor hazaérünk, már nem szoktam elővenni a számítógépet a gyerekek fektetéséig
  9. Szoktunk vendégeket fogadni
  10. Ha meghívnak bennünket, el szoktunk menni
  11. Meg szoktam tervezni az évet
  12. Rendszeresen nyomon szoktam követni, miként haladok a tervek megvalósításával
  13. Értékelni szoktam az évet, és számba veszem az elért eredményeket
  14. Listát szoktam írni a kisebb teendőimről
  15. Projektlistát szoktam vezetni a nagyobb lélegzetű témáimról, és heti szinten ránézek, hogy mi a következő lépés
  16. Zero inbox policy-t szoktam fenntartani az email rendszeremben
  17. Egyszerre egy dolgot szoktam csinálni, kivéve a rutintevékenységeket
  18. Elsőként az iskolaszüneteket szoktam beírni a naptárba, hogy azokra ne vállaljak ügyfélmunkát
  19. Minden ősszel meg szoktam kérdezni a régi ügyfeleket, hogy a következő évben foglaljak-e le számukra időt
  20. Minden év végén meg szoktam köszönni az ügyfeleknek a bizalmat
  21. Vissza szoktam mondani azokat a felkéréseket, amelyek nem passzolnak a prioritásaimhoz
  22. Hetente egy-két cikket szoktam írni
  23. Többször elolvasom az irományaimat, hogy javítsam a fogalmazást, és minél többet kigyomláljak az elütésekből és a helyesírási hibákból
  24. Ha másnap ügyfélmunkám van, nem szoktam alkoholt fogyasztani este
  25. A tréningjeim előtti este még egyszer át szoktam olvasni a forgatókönyvet, akkor is, ha már sokszor tartottam az adott képzést
  26. Ha másnap ügyfélmunkám van, időben le szoktam feküdni, hogy kialudjam magam
  27. Bőven időben szoktam elindulni a megbeszélésekre, hogy ne idegeskedjek a dugóban
  28. Hamar szoktam érkezni a tréningnapokra, hogy a váratlan technikai problémákat tudjam kezelni, mire jönnek a résztvevők
  29. Saját eszközöket szoktam magammal vinni, hogy ne legyek kiszolgáltatva mások esetleges mulasztásainak
  30. Nem szoktam minden napra ügyfélmunkát tenni, hogy másra is legyen időm
  31. Amikor beszélgetek valakivel, meg szoktam próbálni pontosan megérteni a mondandóját. Gyakran összefoglalom és visszaigazoltatom, amit megértettem.
  32. Szoktam segíteni másoknak abban, hogy célokat tűzzenek ki, és konkrét cselekvéseket vállaljanak fel
  33. Rá szoktam kérdezni, hogy miként haladnak az emberek a terveikkel, vállalásaikkal
  34. Ha nem szeretnék valamit csinálni, nemet szoktam rá mondani
  35. A számomra fontos emberekért viszont alkalmanként szoktam áldozatot hozni, akkor is, ha nincs kedvem azt csinálni, amit kérnek tőlem
  36. Keményen, gyakran mások számára rugalmatlannak tűnően is szoktam tartani a határaimat
  37. Én szoktam eldönteni, hogy mi kerülhet a naptáramba
  38. Meg szoktam mondani a kollégáimnak, ha valamit nem értek, vagy valamivel nem értek egyet
  39. Nem szoktam viszont csak azért vitatkozni, hogy nekem legyen igazam, vagy hogy igazoljam, milyen baromi okos vagyok
  40. Nem szoktam sem azt gondolni, sem másokkal azt érzékeltetni, hogy nálam lenne a bölcsek köve, vagy én birtokolnám az általános igazságot
  41. Válaszolni szoktam a bejövő e-mailekre és visszahívom, aki keresett
  42. A kollégáim előtt vállalni szoktam a gyengeségeimet, hogy tudják, miben nem nagyon számíthatnak rám
  43. Csak fejlesztési folyamatokat szoktunk vállalni, eseti csodatevést nem
  44. Mindig meg szoktuk próbálni megérteni a helyzetet, nem adunk egyből ajánlatot arra, amire kérnek
  45. Nem szoktunk adni ajánlatot olyan munkára, amivel szakmailag vagy más szempontból nem tudunk azonosulni
  46. Nehezebb döntéseknél fel szoktam hívni a kollégáim figyelmét arra, hogy milyen fő értékeinket vegyünk számításba
  47. Gondot szoktam fordítani az elvárásmenedzsmentre, mielőtt belefogunk a közös munkába valakivel
  48. Nagyobbrészt olyan munkákat szoktam végezni, amik az erősségeim
  49. Igyekezni szoktam a kollégáimat olyan témákba bevonni, amik az erősségeik
  50. Mivel én sokszor a “miért nem”-et szoktam tisztán látni, tudatosan át szoktam adni a terepet azoknak a munkatársaimnak, akik a “hogyan igen”-t keresik
  51. Rábízom magam azoknak a kollégáknak a döntéseire, akik kompetensebbek az adott témában, vagy jobban szolgálja a közös érdekeinket az attitűdjük
  52. Tudásomat meg szoktam osztani másokkal, többféle formában
  53. Ha valaki részéről fasza teljesítményt tapasztalok, meg szoktam neki mondani
  54. Szoktam olvasni szakirodalmat
  55. Szoktam olvasni szépirodalmat
  56. Alkalmanként fel szoktam hívni a kollégáimat, hogy megkérdezzem, hogy mennek a dolgok
  57. A nyarakat teljes mértékben a feltöltődésre szoktam használni, ezért nem szoktam ügyfélmunkát vállalni
  58. Szoktam főzni, nyáron szinte mindig én főzök a családnak
  59. Nyáron az egyik gyerekkori barátommal szoktunk biciklizni, legalább heti háromszor
  60. Nem szoktam követni a közéleti híreket
  61. Nem szoktam olyan problémákon idegeskedni, amikre nincs ráhatásom
  62. Rendet szoktam tartani a fizikai és az elektronikus környezetemben egyaránt
  63. Egyes döntéseknél és rutinoknál szoktam figyelni arra, hogy kevésbé ártsak a természeti környezetnek
  64. Majdnem minden nap fel szoktam hívni az édesanyámat
  65. Tartani szoktuk a hagyományos családi ünnepeket és eseményeket, akár mi, akár más szervezi
  66. Szoktunk páros programokat is szervezni, gyerekek nélkül
  67. A gyerekekkel fel szoktam vállalni a konfliktust, bármilyen fárasztó is, ha fontos értékekről van szó
  68. Jelentősebb döntéseket alaposan átgondolva szoktam meghozni
  69. Szoktam viszont olyan döntéseket hozni, amelyekkel kapcsolatban sokan hülyének néznek
  70. Utólag nem nagyon szoktam a korábban meghozott döntéseimen rágódni
  71. Biztonsági tartalékokat szoktam képezni
  72. Nem szoktam hitelhez folyamodni, inkább addig nyújtózkodom, amíg a takaróm ér
  73. Nem szoktam tévét nézni
  74. Nem szoktuk a tévét bébiszitternek használni
  75. Az új gondolatokat, ötleteket a gyakorlatban is ki szoktam próbálni, nem maradok elméleti síkon
  76. Gyorsan rá szoktam fordulni a cselekvésre, ha valamiben fantáziát látok
  77. Hamar le szoktam állítani magam, ha elönti a szar a fejemet
  78. Szoktam néha bocsánatot kérni, ha bunkó módon viselkedtem
  79. Udvarias szoktam lenni az emberekkel, függetlenül a személyüktől, társadalmi státuszuktól
  80. Szoktam csak úgy heverészni és gondolkodni
  81. Már nem szoktam az autópályán száguldozni, cserében viszont jobbra szoktam tartani
  82. Be szoktam engedni magam elé, aki sávot akar váltani
  83. A műszaki eszközök karbantartási előírásait be szoktam tartani
  84. Nem szoktam sumákolni, és olyanokat mondani, ami nem igaz
  85. A mástól kapott segítséget vagy figyelmességet minden esetben meg szoktam köszönni
  86. A számomra ismeretlen olvasóktól érkező leveleket, kérdéseket meg szoktam válaszolni
  87. A gyerekeknek este jó éjt puszit szoktam adni
  88. Szóban is és fizikailag is ki szoktam fejezni a szeretetemet a családtagjaim felé
  89. Munkám során a módszertani sapkáimat bátran szoktam váltogatni
  90. Két esetben szoktam kritikai visszajelzést adni: ha a munkám része és/vagy ha fontos nekem az illető
  91. Nem szoktam panaszkodni, pampogni, a nagyon ritka kivételtől eltekintve
  92. Ha nehezen tudok elaludni, vagy aggódok valamin, szoktam megerősítő kijelentéseket mantrázni vagy relaxálni
  93. Ki szoktam vasalni a saját ingemet, amikor aznap inget szeretnék felvenni
  94. Ha valamin tényleg változtatni szeretnék, szisztematikusan szoktam dolgozni rajta
  95. Nem szoktam másoknak extra munkát kreálni utánam (nem hagyom szanaszét a használati tárgyakat, kidobom a szemetet, stb.)
  96. Hosszú távon szoktam használni a dolgaimat, eszközeimet, nem cserélgetem folyamatosan, csak mert kapható újabb
  97. A közös erőforrások allokációjánál fel szoktam rá hívni a figyelmet, hogy vegyük figyelembe az elveszett lehetőségek költségét (opportunity cost)
  98. Hangsúlyt szoktam fektetni az átláthatóságra, hogy a környezetemben lévők értsék, mit és miért teszek
  99. A vakondtúrást szét szoktam gereblyézni, ahelyett, hogy háborúznék a vakondokkal
  100. Szoktam mások számára hülyeségnek tűnő ötleteket megvalósítani, mint például 100 jó szokás összeírása


Természetesen a rossz szokásaimról is lehetne egy bőséges listát írni, amelyek nem szolgálnak engem egyáltalán, és amiknek egy részén dolgozom is, hogy megváltoztassam. Talán majd máskor írok ezekről is. Addig is, ha végig bírtad magad küzdeni ezen a blogbejegyzésen, hátha tudatosabban fogsz gondolkodni a jó és rossz szokásaidról.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.