2017. szeptember 7., csütörtök

Mennyi értelme van a kifüggesztett szlogeneknek?

Ha már sok multicég aulájában és tárgyalójában jártatok, és bőségesen beszélgettetek az ott dolgozókkal, netán lehúztatok pár évet egy-egy ilyen műintézményben, akkor valószínűleg rögvest rávágjátok, hogy semmi. Egyrészt senki se olvassa, ha mégis, akkor se nagyon érti, gyakran túl általános, és igen nehezen alkalmazható személyes szinten. Vagy legalábbis nem tudják az emberek, miként lehetne. Ezzel szemben igen sűrűn találkozhatnak egy olyan jelenséggel, hogy a cég működése, folyamatai, tulajdonosi beavatkozásai és a vezetők viselkedése nem tükrözi az alapelveket (ha mégis elolvasta bárki azokat).


Látok azonban ellenpéldákat is, magyar tulajdonú ügyfeleknél és multiknál egyaránt. Akár az egész cégre, akár egy-egy szervezeti egységre vonatkozóan. Ha az érintettekhez közelebb történik az értékek/jövőkép meghatározása, ha cselekvésben sikerül kifejezni az értékeket, ha láthatóvá teszik a falon vagy egyéb módokon, ha rendszeres beszédtéma a dolog, ha a vezetők összekapcsolják a mindennapi információátadással, visszajelzésekkel, pozitív megerősítésekkel, coaching jellegű beszélgetésekkel, ha a vezetők egymáson is számon kérik az értékeknek való megfelelést, akkor igenis át tudják itatni az értékekkel a csapatot, vagy akár az egész céget. Nem egyszerű feladat, teszem hozzá.

Volt egy közelmúltbeli élményem, ahol egy termelővállalat egyik divíziója kb. másfél éve feltett néhány egyszerű, lényegre törő kérdést a társterületeknek a működésükkel kapcsolatban. A szabad szavas válaszok alapján kidolgozták a saját értékeiket, nem bullshit szinten, hanem közérthető és gyakorlatba ültethető módon. Időt szántak arra, hogy minden kollégával, többszörösen, különböző feldolgozási módokkal átbeszéljék a témát. Fél évvel később újra visszatértek egy “all staff” csapatépítőn az előrehaladásra. Példákat kerestek, dilemmákat vitattak meg. 18 hónappal később újra feltették ugyanazokat a kérdéseket, ugyanazon pozícióban dolgozó (nagyrészt ugyanazon) társterületi kollégáknak. Amikor feldolgoztuk az eredményeket, örömmel tapasztaltuk, hogy számos kulcsterületen szignifikáns pozitív előremozdulás látszik a kifejtős válaszokból. A szervezeti egység számottevően közelített az értékekben kifejezett képhez. Az egyébként kifejezetten szkeptikus, műszaki hátterű kollégák aztán meglepetéssel szembesültek az eredménnyel, ami ráadásul igen rövid idő alatt következett be. Tapintható volt a motivációjuk arra, hogy tovább menjenek az úton, és folytassák a fejlődést azokon a területeken, ahol még többet tudnának előre lépni, vagy még nem látszik eléggé az eddig megtett erőfeszítések hatása a visszajelzésekből.

Szóval, ha csak lefordítjuk és kifüggesztjük az irányelveket, értékeket, amit kaptunk az anyacégtől, akkor az nem sokat ér. Ha magunk dolgozunk rajta, majd pedig szisztematikusan utánkövetjük a témát, akkor bizony meglepően gyorsan lehet vele hatást gyakorolni. Oké, nem egyik napról a másikra, de belátható időn belül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése