2016. február 29., hétfő

Mit tegyünk, ha valakinek nincs szüksége visszajelzésre?

Ezt a kérdést kaptam pár napja. Visszakérdeztem, hogy vajon homo sapiens-e az illető, mert ha igen, akkor van neki szüksége rá. A következő kérdés, ami felmerült bennem, az volt, hogy vajon miből gondoljuk, hogy a kollégának nincs szüksége visszajelzésre. Attól, hogy valaki magának való típus, vagy hogy nem kér visszajelzést, egyáltalán nem egyértelmű, hogy ne lenne rá igénye. Mindaddig nem lehetünk ebben biztosak, amíg ezt konkrétan nem közli velünk.

Ha mégis így lenne, mi lehet annak a hátterében, hogy valaki nem igényli a visszajelzést?


Olyan minőségű vagy stílusú visszajelzésre nincs szüksége, amit eddig kapott. Teljesen érthető, hogy nem akar valaki olyan visszajelzést kapni, amiből nem lehet tanulni, ami megalázó, lealacsonyító, személyeskedő, minősítő vagy általános. Az se túl hasznos, ami tények, adatok, megfigyelések helyett gyenge lábakon álló szubjektív véleményeket tartalmaz.

Nem tudja, hogy a visszajelzés segítségével lehet fejlődni. Elképzelhető, hogy a munkatárs nincs képben azzal kapcsolatban, hogy a visszajelzés tartalmával szembenézve tudunk arról dönteni, hogy változtatunk-e a működésünkön, viselkedésünkön. Vagy éppen figyelmen kívül hagyjuk és megerősödünk saját meggyőződésünkben, függetlenül a visszajelzés ezzel ellentétes üzenetétől. Az is lehetséges, hogy mindössze az derül ki, hogy nem sikerült jól kommunikálnunk a szándékainkat.

Nem akar szembenézni a nehézségekkel. Van, aki azért kerüli a visszajelzési szituációkat, mert nem akar szembesülni a problémákkal, a gyengeségeivel vagy a teljesítménybeli hiányosságokkal. Ettől még szükség van a visszajelzésre, sőt.

Nem akar fejlődni. Valószínűleg kevesen vallják be, mégis gyakran előfordul, hogy valakinek sokkal kényelmesebb a status quo langyos vizében elücsörögni és a körülményeket szidni, mint feltűrni az ingujját és cselekedni, megoldásokat keresni, közben pedig fejlődni.

Tudja, mit akar, mit miért tesz, és helyén kezeli a saját értékét. Az is elképzelhető, hogy az adott személynek rend van a fejében, és magabiztosságát nem a másoktól kapott vélemények adják meg. Nem függ a környezete értékítéletétől, lájkolásától. Tapasztalataim szerint viszont ezeknek az embereknek is van igényük a visszajelzésre, legfeljebb alaposan megválogatják, hogy kinek a véleményére adnak, és kié nem érdekli őket.


Mit tegyünk tehát? Adjunk jó minőségű, értékes visszajelzést akkor is, ha olyan sejtésünk van, hogy a kolléga nem igényli. Aztán kérdezzük meg, hogy hasznos volt-e számára a visszajelzés. Néhányszor ismételjük meg, és így biztosabban fogjuk tudni, hogy van-e szüksége rá az illetőnek vagy sem.

2 megjegyzés:

  1. IT kornyezetben van egy olyan fogalom, h Expert Beginner. Erosen kapcsolodik.
    http://www.daedtech.com/how-developers-stop-learning-rise-of-the-expert-beginner/

    VálaszTörlés
  2. IT kornyezetben van egy olyan fogalom, h Expert Beginner. Erosen kapcsolodik.
    http://www.daedtech.com/how-developers-stop-learning-rise-of-the-expert-beginner/

    VálaszTörlés