2016. február 25., csütörtök

Három stratégia a negatív hozzáállás kezeléséhez

Kérdezte egy programrésztvevőm, hogy mit kezdjen a negatív hozzáállású emberekkel, akik vámpírként fogyasztják energiakészleteit. Ő maga sokat tesz azért, hogy jó hangulatát és pozitív életszemléletét megőrizze a munkahelyén, de a sok panasz, tehetetlenség és egymásra mutogatás a környezetében mocsárként nehezíti a mindennapi haladását.

Az első stratégiát ő fogalmazta meg, miszerint lehetősége szerint igyekszik elkerülni az ilyen embereket, és a lehető legkevesebb időt tölteni velük. Ezt azonban nem tudja mindenkivel megtenni. A saját beosztottainál se alkalmazható ez a módszer, és azokkal a kollégákkal sem, akikkel együttműködnie kell a munkája során.


A második opcióként arról beszéltünk, hogy nyugodtan adhat erről a megfigyeléséről visszajelzést az adott kollégának. Leülhetnek négyszemközt, és leíró jelleggel, példákat felhozva elmondhatja neki, hogy konkrét esetekben hogyan reagált, milyen hatást gyakorolt a reakciója a környezetére, és ő ezt miért tartja problémásnak. Természetesen ügyelni kell rá, hogy ne minősítő, személyeskedő jellegű legyen a visszajelzés. Jogunk van arra, hogy a számunkra zavaró, destruktív viselkedést szóvá tegyük, vezetőként pedig egyenesen kötelességünk, hogy a csapat hangulatát és morálját romboló személyek ilyen jellegű tevékenységét megszüntessük.

A harmadik stratégia egy kicsit több rutint igényel. A negatív kijelentéseket ott és akkor challenge-elhetjük különféle kérdésekkel, amelyek a panaszkodó, passzív pozícióból kibillenthetik a beszélgetőpartnerünket:

  • Mit tudsz tenni a problémával kapcsolatban?
  • Ha te semmit, akkor ki tudna valamit tenni?
  • Hogyan tudnád felhívni a figyelmét a problémára?
  • Milyen megoldási lehetőségek vannak egyáltalán egy ilyen helyzetben?
  • Milyen mozgástered van neked itt?
  • Hogyan segíthetne a felettesed?
  • Milyen segítségre lenne szükséged a megoldáshoz?
  • Jól értem, hogy a körülményekre nincs ráhatásunk, így el kell fogadnunk, mint adottság?
  • Hogyan tudnánk konstruktívabban hozzáállni a problémához?
  • Mi lehetne egy kecske-káposzta megoldás?

A negatív hozzáállás nem keverendő össze az "ördög ügyvédje" szereppel, ahol az illető felhívja a figyelmet a nehézségekre, a rizikókra vagy a logikai bakugrásokra. Ez utóbbi rendkívül hasznos, hogy a "groupthink"-nek nevezett jelenség ne alakulhasson ki (rettentően és lelkesen egyetértünk, miközben figyelmen kívül hagyjuk a kockázatokat vagy egyéb befolyásoló tényezőket). A negatív hozzáállású személy jellemzően nem keres megoldásokat, inkább a problémában dagonyázik, hárítja a felelősséget, bénult a tehetetlenségtől, és más kedvét is elveszi attól, hogy nekiálljon megtalálni az előrelépést.

A második és harmadik stratégia természetesen nem varázspálca, de rendszeres és szisztematikus alkalmazásával el lehet kezdeni a csapatkultúra formálását.

4 megjegyzés:

  1. Sokszor tapasztalom, hogy a negatív hozzáállás annak a következménye, hogy a menedzsment nem emberként, partnerként kezeli a dolgozókat, hanem kihasználja őket. A sok inkorrektség eredménye, hogy a dolgozók önérzetesebb része negatívan áll mindenhez.

    VálaszTörlés
  2. Magyarország rendkívül rosszul áll a szervezeti kultúra terén. A magyar hagyományok alapján ismétlődően azokat a mintákat építik újra, amelyek a múltban sem váltak be. Ezek a minták: a nagy hatalmi távolság mintái. Ennek az a lényege, hogy a vezető nem vonja be a beosztottakat a feladattok megoldásába, s a beosztottak pedig emiatt nem is próbálkoznak önálló gondolataikat a vezetéssel tudatni, arra számítván, hogy úgyse hallgatják meg őket. Tulajdonképpen, az a szó politológiailag helyes, amit Orbán Viktor mondott: ez egy ázsiai nép - és ez egy illiberális demokrácia. A baj csak az, hogy a magyar illiberális demokrácia nem vezet el olyan sikerekhez, mint pl. a japán vagy a szingapúri. Mert a magyar vezetők nem szolgálnak rá a bizalomra - annyira, mint pl. a japán vezetők. A bizalomra azok a vezetők szolgálnak rá, akik értik és szolgálják a közjót. A magyar vezetők nem ilyenek.

    VálaszTörlés
  3. Szerencsére azért vannak kivételek, ezen dolgozunk :-)

    VálaszTörlés
  4. Én egyszer azt kérdeztem a negatív kollégától, hogy: -Mit javasolsz? Felháborodottan kiabálni kezdett. Tehát ez a stratégia sem volt valami sikeres. :)

    VálaszTörlés