2013. december 9., hétfő

Milyen magasra másztok az emberi készségek piramisán?

Maslow szükségletpiramisának mintájára fogalmazta meg Gary Hamel az emberi készségek hierarchiáját hét évvel ezelőtt, a Fortune Innovation Forum-on tartott izgalmas előadásában. Bár már olvastam Gary Hamel cikkeket, nem hallottam még sehol ezt az elképzelését, és azt sem tudtam, hogy ilyen magával ragadó előadó. Ha ezek alapján megvizsgálja egy vezető akár saját magát, akár az általa vezetett csapatot, rögtön látni fogja, merre van a fejlődés következő lépcsőfoka. Íme a hat, egyre magasabb szintű képesség, amit a munkahelyre magunkkal vihetünk:


1. Engedelmesség - megjelenünk a munkahelyen, elvégezzük, amit mondanak, követjük a szabályokat

2. Szorgalom - keményen dolgozunk, befejezzük a feladatokat határidőre, koncentrálunk a munkánkra

3. Intellektus - vállaljuk a felelősséget a saját készségeink használatáért a munkavégzés során, tanulunk, alkalmazzuk a bevált gyakorlatokat

Hamel szerint, és ezt már 2006-ban így látta, ez az első három készség könnyedén beszerezhető a világpiacon, ráadásul egyes országokban meglehetősen olcsón. Indiában és sok más helyen is vannak engedelmes, szorgalmas és okos munkavállalók. A nyugati világ cégei nem lehetnek versenyképesek, ha csak ezt a hármat tudják kihozni a munkatársaikból.

4. Kezdeményezőkészség - vállaljuk a felelősséget problémák megoldásáért vagy elképzelések megvalósításáért, nem csak a szűken vett munkaköri leírásnak igyekszünk megfelelni, próbálunk többet és/vagy jobban dolgozni

5. Emberi kreativitás - azon morfondírozunk, hogyan tudnánk alapvetően más módon végezni a feladatot, mit tanulhatunk más iparágaktól, hol van valamilyen radikális fejlesztésre lehetőség az adott termék vagy szolgáltatás területén, hogyan tudunk másképp összekombinálni két dolgot, mint ahogy eddig tettük

6. Szenvedély - a munkánk nem csak intellektuálisan értelmes, hanem spirituálisan is: valami értékeset hoz létre, szolgál vagy segít másokat

Kapcsolódó kutatásaik szerint a dolgozók átlagosan 50-55%-át viszik be fenti képességeiknek a munkahelyre. Ma már nem elég a vezetők részéről, hogy olyan szervezetet építsenek, ahol az emberek a cég céljait szolgálják. Olyat kell létrehozni, ahol a cég az ügyfelek kiszolgálása és a pénztermelés mellett a munkatársak céljait is szolgálja.

Arról is beszél az előadó, hogy a XX. században széles körben alkalmazott vezetési működés a hatékonyság és a replikáció problémájára keresett megoldást. Manapság nem emiatt vakarják a fejüket a cégvezetők, sokkal inkább a változásokhoz való alkalmazkodás képessége, az innováció és a dolgozói elkötelezettség kérdése foglalkoztatja őket. Hogyan tudja kiérdemelni a vállalat, hogy a munkatársak a kreativitásukat és a szenvedélyüket is beleadják a munkába? Mert ezeket utasítással, parancsolgatással és fenyegetéssel nem lehet mozgósítani, az egyszer biztos.


A Te embereid a felsoroltak közül mely készségeiket hozzák be magukkal nap mint nap? Melyiket hagyják otthon? Tudod már, hogy mi a következő vezetői feladatod?

2 megjegyzés:

  1. SZia!

    Tetszik a téma. Különösen az utolsó háromban hiszek.
    Talán egy kis és középvállalkozásra ez méginkább igaz.
    Arra kiváncsi lennék, higy az utolsó esetében (szenvedély) hol állunk most? vajon hány embernek van meg a munkájában és ebben hol állunk nyugathoz képest.

    Zoli

    VálaszTörlés
  2. Daniel H. Pink írja a Motiváció 3.0-ban: "Minél fontosabb szerepet játszik a fizetés-bónusz juttatások kérdéskör a munkában, annál inkább hátérbe szorul a kreativitás és romlik a teljesítmény.[...]Az a legjobb stratégia, ha tisztességesen megfizetjük az embereket. Az igazán eredményes szervezetek úgy és annyit fizetnek, hogy a dolgozók szinte egyáltalán nem foglalkoznak az anyagiakkal, ehelyett inkább teljes mértékben a munkára koncentrálnak." Azt gondolom, hogy az utolsó két készség sokszor ezért nem kerül elő nálunk.
    A másik szubjektív tapasztalat: ciki, ha elhivatott vagy. Sok helyen dolgoztam már, de akár 40-50 év, akár 20-30 év volt az átlag életkor, ostobán nézett rám a kollégák többsége, ha lelkesedtem valamiért és a legjobban akartam elvégezni a munkámat. Mindez pedig az iskolában kezdődik: nem azzal foglalkozunk, hogy miben jó és mit szeret csinálni a gyerek, hanem, hogy miben gyenge. Kevés embernek van megfelelő önismerete és a legtöbb munkahelyen az egyetlen elismerés a pénz.

    VálaszTörlés