2013. január 21., hétfő

Muszáj szakítani a nyertes-vesztes felállással!


Sajnos a munka világában, csakúgy, mint a közéletben, a nyertes-vesztes viszonyok és megoldások a leginkább elterjedtek. Állítólag a vállalatok érdeke az, hogy az alkalmazottakat minél kisebb bérek mellett kiszipolyozzák, az emberek pedig szeretnék a legszükségesebb minimum erőfeszítéssel a legtöbb javadalmazást kicsikarni. A munkáltatói és a munkavállalói oldal egymásnak feszül, morog egymásra, majd valami olyan kompromisszumra jut, amivel senki se boldog. A cégeknek állítólag érdeke, hogy minél olcsóbban előállítsanak valami szar terméket vagy szolgáltatást, amiről összehazudnak minden szépet, becsomagolják csodálatosan és rásózzák a gyanútlan vevőre. Az ügyfél meg azt akarja, hogy minél nagyobb árengedményt érjen el, lehetőleg kevesebbet fizessen, mint a bekerülési költség, nehogy fenntartható legyen az adott vállalkozás. Legalább nem lesz majd hova visszamenni a garanciát érvényesíteni, de jó.

Egy ilyen rendszerben leginkább a törvény szigorával, a hátsó feleket minden irányból levédeni szándékozó szerződéses feltételekkel, a másik fél fenyegetésével és kényszerítésével próbálnak a partnerek operálni. Tiltsuk meg, kössük ki, büntessük meg, hárítsuk el a felelősséget, titkoljuk el, magyarázzuk ki, védjük le, stb.


Pedig szerintem a világ jobbik része nem erre megy. Igazi nagy spílerek ingyen osztják meg tudásukat. Versenytárs vállalatok közös fejlesztési projekteken dolgoznak. Egy platformon mutatják meg magukat az azonos szolgáltatásokat nyújtó kreatívok. Már itthon is hallani olyan kezdeményezésről, ahol a keresleti munkaerőpiacon a vállalatok összefognak a szakemberképzés érdekében, ahelyett, hogy egymást ölnék a jó emberekért. Egyre több vállalkozó mondja, hogy nem az üzleti lehetőségekre és ötletekre vadászik, hanem emberekre, akikben fantáziát látnak az együttműködésre.

Kiváló és fenntartható céget építeni véleményem szerint csakis nyertes-nyertes gondolkodással lehet. Mind az ügyfelek, mind a munkatársak relációjában. Rövid ideig lehet kaszálni a piacon agresszív és önző stratégiával, de hosszú távon nem hiszem. Az ügyfelek értéket keresnek, nem lehet őket kétszer becsapni. Ha viszont megkapják a várt színvonalat, vissza fognak térni újra és újra.

A jó emberek pedig biztosan nem azért dolgoznak valahol, hogy ellébecoljanak minél nagyobb fizetést kicsikarva. Szeretnének valami értelmeset csinálni, abban sikereket elérni. Ha eredményesek, akkor azt a jövedelmükben is megérezni. Nap mint nap jó érzéssel kívánnak bemenni a munkahelyükre, nem gyomorgörccsel. Az elégedett és tenni akaró munkatárs termelni fog, húzza magával a többieket, és őt is húzzák magukkal a kollégák.

Think win-win (gondolkodj nyertes-nyertes megoldásokban)! - mondta Stephen Covey is, és mennyire igaza volt!

3 megjegyzés:

  1. Gratulálok Tamás a bejegyzéshez! Bár a döntő többség nem így gondolkodik, de legalább nem fogunk unatkozni az elkövetkező években...

    VálaszTörlés
  2. ezt sokkal nehezebb megvalósítani, mint leírni, meg kigondolni...sajnos.

    VálaszTörlés
  3. Dolgozni kell rajta, az biztos! :-) De nem lehetetlen.

    VálaszTörlés