2012. november 26., hétfő

Felhasználói kézikönyv az Y generációhoz/generációnak


Régen írtam már könyvajánlót, itt az ideje. Kedves coach kollégám, Schaffer Beáta Ifjú titánok című könyvében ugyanis egy nagyon időszerű témáról foglalta össze a közelmúlt minőségi szakirodalmát, valamint osztotta meg saját személyes tapasztalatát, felső vezetői, szülői és coach perspektívából. Érdekes dolog az emberek csoportosítgatása, majd általános következtetések levonása. Bár érzésem szerint az egyéni különbségek mindig számosabbak, mint a különféle csoportok hasonlóságai (férfiak-nők, diplomások-középfokú végzettségűek, vezetők-beosztottak, különféle generációk), mégis hasznos tudni, hogy egy adott csoport képviselőjénél milyen viselkedés, hozzáállás, értékrend valószínűsíthető. Aztán persze vigyázni kell, hogy hipotézisünket ne validálás nélkül használjuk. Csak egy példa: sokat lehet olvasni arról, hogy a nőket egyes szociális készségeik alkalmasabbá teszik a ma kívánatos vezetői szerepre. Bizonyára így van, de ettől még találkozunk pocsék női vezetőkkel is (akik ráadásul elhiszik, hogy nőként sokkal alkalmasabbak), és vannak nyitott, empatikus férfi vezetők is bőven, nem mindegyik érzéketlen vezérürü. A jó és a nem jó vezetőt más dolgok különböztetik meg, nem az egyéni demográfiai tényezők. Kicsit off topic mentem, elnézést.

Szóval szerintem hasznos, ha tudjuk, milyen tipikus jellemzői vannak az X generáció után következő Y generációnak, még ha nyílván jelentős egyéni szórás lehet. Schaffer Bea könyvében nem csak a tényeket ismerhetjük meg, hanem a mögöttes hátteret, a különböző generációk szocializációs különbségeit, az eltérő környezet jellemzőit. Egy idei AmCham-PWC kutatásra hivatkozva megtudhatjuk, hogy ezeket a fiatalokat leginkább a fejlesztő programok, a rugalmas munkavégzés lehetősége, és a pénzbeli juttatások motiválják, ebben a sorrendben. Nagyon nem mindegy ez az információ, ha történetesen tele van az általunk vezetett cég ilyen fiatal kollégákkal.


Ha belegondolok, az idei megbízóimnál, középvezetői fejlesztő programjaim résztvevői között bőven voltak az Y generáció képviselői, az ő beosztottaik körében meg pláne. Nekik is jó ötlet egy kicsit a tükörbe nézni, összehasonlítani magukat a saját kortárscsoportjukkal, megismerni jellemzőiket és a fejlődéshez szükséges fókuszterületeket. Az őket vezető, tipikusan X generációs felső vezetőknek pedig feltétlenül érdemes tisztában lenni az Y generációs tulajdonságokkal, hogy jobban értsék őket, hatékonyabban tudjanak velük együtt dolgozni, és megtalálják az utat fejlesztésükhöz és megtartásukhoz.

A könyvben van két "bonus track" is. Az egyik kb. 15 oldalban segít megérteni, hogy mi is a vezetői coaching és hogyan működik. A másik pedig egy nagyon aktuális és jó érzékkel összeválogatott, megítélésem szerint leginkább felső vezetőknek szóló gondolatcsokor a 21. század vezetői kihívásairól és az azokra adható válaszokról. Csak hogy pár példát említsek: átalakító vezetés, értékalapú vezetés, integráló gondolkodás, etika a vezetésben, társadalmi felelősségvállalás, reziliencia. 

Könnyen olvasható és befogadható, lényegre törő írás  egy negyed évszázad vezetői gyakorlattal rendelkező magyar szerzőtől, én speciel egy fél nap alatt elolvastam. Megérte az időbefektetést.

1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.