2012. június 5., kedd

Ha segíteni nem tudsz vezetőként, legalább ne gátold az embereket!


Droidok

Egy vezetőtől alapvető elvárás, hogy tudja, merre akarja kormányozni a hajót. Még jobb, ha az irányt a legénységgel közösen határozza meg vagy pontosítja. Felelős azért, hogy minden munkatárs tisztában legyen a végcéllal és azzal, hogy az ő tevékenysége miképpen járul hozzá az eredmények eléréséhez. Az, hogy valaki tisztában van vele, nem egyenlő azzal, hogy már elmondták neki. Aztán fontos vezetői feladat, hogy közös értékek mentén dolgozzon együtt a csapat, és ezeket az értékeket minden vezető nap mint nap viselkedésével demonstrálja. A vezető azért van még ott a helyén, hogy a munkatársakat informálja, támogassa, fejlessze. A kölcsönös fejlődéshez, eredményes együttműködéshez visszajelzést kérjen és adjon. Ha valami gond vagy konfliktus van, azt vállalja fel, ne söpörje a szőnyeg alá. Véleményem szerint erre a néhány dologra odafigyelve egész jól el lehet boldogulni vezetőként.

Persze sok vezető van, aki a felsorolt úri huncutságokkal nem kíván foglalkozni. A világ már attól is sokkal jobbá válna, ha ezek a vezetők legalább nem gátolnák az embereket a munkavégzésben, nem nehezítenék meg a dolgukat, és nem vennék el a kedvüket az egésztől. De ha továbbra is ez a céljuk, érdemes a jövőben is a megszokott módon működni:
  • Az emberek torkán le kell nyomni a célokat, az biztos meghozza a kedvüket.
  • Lépésről lépésre el kell magyarázni, mit és hogyan kell elvégezni, mert nyílván vezetőként jobban tudjuk.
  • Gyakran, alaposan ellenőrizni kell a dolgozót, hogy érezze hűvös leheletünket a tarkóján.
  • Ha bármiben eltér attól, amit elképzeltünk, fojtsuk el csírájában a magánakciót! A kutya is abból tanul, ha egyből belenyomjuk az orrát, amikor odacsinál a teraszra.
  • Valljuk és rendszeresen hangoztassuk: ez egy munkahely, nem azért vagyunk itt, hogy jól érezzük magunkat.
  • Csak azt kell elmondani a beosztottnak, ami közvetlenül rá tartozik, a többihez semmi köze.
  • Érdemes a vállalati víziót, missziót, értékeket kitenni a recepción bekeretezve a falra, hogy aki vendég ott várakozik, kevésbé unatkozzon. Több figyelmet ez nem érdemel, úgyis bullshit.
  • Az idő megoldja a problémákat, konfliktusokat, kár a hangulatot tovább rombolni azzal, hogy feszegetjük őket.
  • És végül: nézzük hülyének és droidnak a munkatársakat, viselkedjünk is ennek megfelelően velük. Lepődjünk meg aztán azon, hogy az embereink nem motiváltak, nem elkötelezettek, és az első adandó alkalommal távoznak.
(A lista összeállításakor konzultáltam menedzsment tanácsadómmal, Dr.Vízilóval.)

2 megjegyzés: