2012. június 27., szerda

Csak egy jó ötlet kell és egy számítógép, majd indulhat a gyártás


Ezt a bicajt is nyomtatták!

Pár hónapja ücsörög a böngészőm olvasási listáján egy videó, amit Dr. Bőgel György, a CEU Business School menedzsment professzora osztott meg a Facebook-on. Végre hozzájutottam, hogy megnézzem. A címe: "The third industrial revolution begins". Az Economist által készített film a 3D-s nyomtatási technológiát mutatja be, melynek segítségével olyan ötletek tárgyiasulhatnak, amelyeket feltalálóik valahol máshol a világban gondoltak ki és küldtek el terv formájában a nyomdának. A new york-i Shapeways például ezzel a szolgáltatással foglalkozik. Lehetségessé vált tehát, hogy a számítógépünkkel és internet hozzáférésünkkel gyárthassunk és profitot termelhessünk a nappali kanapéjáról. Csak fel kell tölteni a termék formatervét a cég honlapjára, adnak árajánlatot különféle alapanyagokkal (műanyag, rozsdamentes acél, ezüst, kerámia, üveg, stb.), ezután le lehet gyártatni velük a terméket és segítségükkel értékesíteni a világpiacon. A legnépszerűbbek a dísztárgyak, de mozgó alkatrészeket is tudnak készíteni. A 3D nyomtatási technológia még gyerekcipőben jár, de napról napra többre képesek. Vadászgépek és autók alkatrészei is készülnek már így.


A Quirky cég ugyancsak New York-ban székel és fogyasztási cikkeket gyárt. Méghozzá úgy, hogy a világ minden részéről begyűjti a termékötleteket, melyek közül a legjobbakat saját tervezőcsapata alakítja termékké a kitalálóval közösen. Az ötletgazda aztán royalty-t kap az értékesítésből. Átlagosan heti két új terméket fejlesztenek ily módon. A prototípust a cég gyártja le, és közben folyamatosan egyeztetnek a feltalálóval és a potenciális felhasználókkal, mielőtt sorozatgyártásra kerülne sor. Olyan dolgokba is beleszólnak a felhasználók, mint a termék színe, tulajdonságai és ára. A tömegtermelést már külső szerződött partnerek végzik, hagyományos módon, az értékesítés pedig egyaránt történik on-line és bolti forgalomban. Fontos, hogy az ötletgazda és a Quirky együtt sírnak és együtt nevetnek. Ha sikeres a termék, mindkét fél sokat keres vele. Nem csak amatőrökkel dolgoznak, hanem profi feltalálók szabadalmait is készek továbbvinni és termékké fejleszteni.

A lényeg, hogy a termelőtevékenység belépési feltételei az ilyen szolgáltatásokkal egyre alacsonyabb szintre kerülnek. A hagyományos gyártó cégeknek tehát újabb konkurenciatípussal kell szembenézniük. A másik érdekesség, hogy a szokványos bizalmatlan, titkolózó hozzáállásnak van alternatívája. Az ötletgazda átadja találmányát egy több ezer kilométerre székelő cégnek az interneten keresztül, aki nem nyúlja le az ideát, hanem közös munkával termékké varázsolja, majd komoly százalékot fizet minden eladott darab után. Vagy ha valaki hisz a saját ötletében és invesztálni is hajlandó, a Shapeways utat nyit a megvalósításhoz és a nemzetközi terjesztéshez egyaránt. Mindezek reménnyel töltik el az embert, hogy nem csak a kisstílű és bizalmatlan működésmód az egyetlen lehetőség, ahol csak akkor tudunk nyerni, ha valaki más veszít. Igenis van win-win.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése