2012. január 12., csütörtök

A négynapos munkahét dicsérete

A Slingshot SEO nevű, keresőoptimalizálással foglalkozó cégnél négynapos a munkahét. A szervezet közel 100 fős, az Inc. 500 leggyorsabban növekvő amerikai vállalatának listáján az 58. helyet foglalja el. Jay Love vezérigazgató szerint, aki még csak néhány hónapja csatlakozott a Slingshot-hoz, ez a tényező alapvetően meghatározza a cégkultúrát és kiválóan működik. Először elég hihetetlen dolgozói juttatásnak tűnt számára, de a tapasztalatai meggyőzték. Az emberek négy nap jönnek be az irodába, pénteken otthon maradhatnak és kutatómunkát végezhetnek.

Az Inc.com blogján a vezérigazgató az alábbi hat felvetés átgondolását javasolja a cégtulajdonos olvasóknak:


1. Mennyivel innovatívabb és izgalmasabb lenne a vállalkozásod, ha minden egyes kolléga heti egy napot a kutatásnak, tanulásnak szentelhetne?

2. A négynapos munkahét döbbenetes vonzerővel bír a legkiválóbb tehetségek toborzásakor.

3. A cég munkaerő-megtartási képessége az egekbe emelkedik.

4. Az emberek a négy munkanapon sokkal energikusabbak, és fókuszáltabban működnek együtt.

5. Az extra kutatónap sokkal tájékozottabbá teszi a kollégákat (és a rendszeres hosszú hétvégék lehetősége is igen lelkesítő számukra).

6. Csütörtök esténként jellemzően összegyűlnek a kollégák, ami erősíti a csapatszellemet és a jó kapcsolatok kialakítását.

Néhány évvel ezelőttig én is normál munkarendben dolgoztam: reggelente bementem az irodába vagy elzarándokoltam ügyfelekhez, este haza. Azon időszak utolsó két évében bevezettem, hogy a fentiekhez némileg hasonlóan hetente egy nap megkíméltem magam a bejárástól, és azt a napot többnyire tanulásra, olvasásra szántam. A legjobban az működött, amikor a szerdai napon maradtam otthon. Össze se lehetett hasonlítani, mennyivel lelkesebben, energikusabban és több inspirációval dolgoztam a hétfő-keddeken és a csütörtök-péntekeken az irodában. Érdekes, annak ellenére, hogy az egyik tulajdonos voltam, eltelt 7 év, mire nagy levegőt vettem és bátorkodtam egy ilyen újítást kezdeményezni.

A szellemi munkánál tényleg érdemes átgondolni, hogy valóban azért fizetjük-e az embereket, hogy napi 8 órát a munkahelyen tartózkodjanak, vagy azért, hogy minél több értéket teremtsenek. Az ugye nem zavarja a munkáltatókat, ha zuhanyzás közben a feladatainkon gondolkodunk, de az sem, ha munkába menet vagy hazafelé menet az autóból munkaügyben telefonálgatunk. Ahhoz sem ragaszkodnak a cégek, hogy kizárólag az irodai asztali számítógépen nézzük meg levelezésünket, szigorúan munkaidőben. A munka és a magánélet határai elmosódnak. Inspirációt a kutatásból, olvasásból, gondolkodásból, találkozókból, a mindennapostól eltérő tapasztalatokból nyerünk. Ehhez viszont időt is kell biztosítani, mert a heti 50 óra darálás mellett már nem fér bele, és energia sincs hozzá.

4 megjegyzés:

  1. és ezt ki fizeti ki?

    örüljön az ember ha munkahelye, munkaja van egyaltalan...

    ezen kivul nagyon jo gondolat es otlet.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a 6 pontot remélem senki nem hiszi el... Nevetséges....

    VálaszTörlés
  3. Bár nem az én listám, hanem Jay Love-é, én speciel hiszek benne, hogy az együtt töltött idő, az informális programok erősítik a csapatszellemet és a a kapcsolatok elmélyítését. Persze ha valaki utálja az efféle programokat, akkor annak nyilván nem, és nem is lehet kötelezni senkit ilyenre, értelme se lenne.

    Tamás

    VálaszTörlés
  4. Ja, várj, azt hittem, hogy a 6. pontra írtad. Most látom, hogy mind a 6-ra :-) Szerintem több pontnak is van értelme, semmiképp nem nevezném nevetségesnek. Bár kétségkívül ez nem tudományos kutatás eredménye, hanem ennek a jóembernek a véleménye.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.