2011. augusztus 8., hétfő

Udvarló, serdülő és tetszhalott vállalatok

Udvarlás: Orpheus és Eurydice, kb. 1450-ből
Ichak Adizes szerint (How to Solve Mismanagement Crisis, 1979) egy sikeres vezetői csapatba négy szerepkör hatékony képviselői kellenek. Szükség van termelőre, adminisztrátorra, vállalkozóra és integrátorra. Az első szerep az eredményekért, a második a megfelelő eljárásokért és rendszerekért, a harmadik a folytonos megújulásért és kreativitásért, míg a negyedik a motiváció és az együttműködés fenntartásáért felelős. Természetesen a különféle szerepeket több személy is betöltheti, egy személy is tölthet be több szerepet, de jellemzően beazonosítható, hogy kinek melyik szerep a leginkább testhezálló. (Ahogy egyébként a nagyjából ugyanebben az időben Meredith Belbin által publikált – Management Teams: Why They Succeed or Fail, 1981 – szimulált üzleti játékokkal végzett csapateredményességi kutatásokból is megismerhettük, egy jól működő csapatban többféle fontos szerepre találunk képviselőt.)

Első lépésként Adizes azt javasolja, hogy állapítsuk meg a vezetői csapatban, kinek melyik szerep az erőssége. Ha ezzel megvagyunk, érdemes felmérni, hogy a vállalat vagy szervezeti egység életciklusának mely szakaszánál tart, majd kiválasztani, hogy melyik szerepet érdemes erősíteni a hatékonyság növelése érdekében. A következő 10 szakaszt sorolja fel, részben hasonlóan az emberi élet egyes lépcsőfokaihoz:


„1. udvarlás (ötletek, tervek készítése)
2. csecsemőkor (lehetőségek megragadása, kockázatok vállalása)
3. „jár a baba, jár” (gyors növekedés, összpontosítás az értékesítésre)
4. serdülőkor (tulajdonlás kontra vezetés)
5. virágkor (egyensúly az ellenőrzés és a rugalmasság között)
6. stabilitás (az ellenőrzés túlsúlya)
7. arisztokrácia (megpihenés a babérokon)
8. bűnbakkeresés (újjal mutogatás másokra)
9. bürokrácia (az élőhalott vállalat)
10. halál (elfogyott a pénz)”

A harmadik, egyben utolsó lépés, hogy a szervezet jelenlegi és kívánt szerepkeveréke közötti eltérésre rávilágítsunk, és ennek megfelelően változtassunk. Eszembe jut egy néhány évvel ezelőtti ügyfelem nagyjából serdülőkorban lévő cége. Az ügyvezető, aki egy született vállalkozó, felismerte, hogy erősítenie kellene az adminisztratív szerepben. A szükséges viselkedésformákat viszont annyira természetével ellentétesnek érezte, hogy inkább átadta az ügyvezetést a legkompetensebb vezetőjének, ő pedig az üzletfejlesztésre tud azóta is koncentrálni.

Az életciklus első szakaszaiban leginkább a vállalkozói és a termelő szerepekre van szükség. Számos kezdő vállalkozás azért nem lesz sikeres, mert a vezetőben nincs elég szufla és kitartás, míg elkezdenek jönni az eredmények. Az érett szervezetekben általában erős a teljesítményorientáció, kialakultak az eljárások és a rendszerek, míg a megújulási készség, az emberek motivációja és együttműködése terén bőven van helye az erősítésnek. Kérdés, hogy a vezetői csapatban vannak-e olyanok, akiknek pont ezek a szerepek az erősségeik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.