2010. december 13., hétfő

Le a munkaidővel!

Pont 4 évvel ezelőtt számolt be újdonságként a Business Week arról a kezdeményezésről, hogy a Best Buy nevű műszaki cikk kereskedelmi láncnál két innovatív HR vezető elindította azt az új stratégiát, hogy az embereket az elért eredményekért és nem a munkahelyen töltött időért fizetik. Ezzel bezúzták a régi dogmát, miszerint a teljesítmény egyenlő a fizikai jelenléttel. Azóta több más cég követte példájukat, az egyik ismertebb a GAP nevű ruházati kereskedő vállalat.

Így lehetséges, hogy a Best Buy-nál az egyik online rendelésfelvétel vezető napközben matinéra megy a gyerekkel, egy HR-es hétköznap vadászni indul, a gyermekét egyedül nevelő promóciós vezető fél 3-ra el tud menni a fiáért az iskolába, és a Six Sigma oktató munkaidejének harmadát üdülőjében tölti. 2007-re 4000 központban dolgozó munkatársukat tervezték bevonni az új munkarendbe.


Az úgynevezett ROWE (results only work environment) arról szól, hogy a munkát akárhol és akármikor el lehet végezni, a lényeg, hogy határidőre megvalósuljon. A módszer előnye, hogy az emberek elégedettebbek, csökken a fluktuáció és a fókusz az eredményeken van. Hátránya, hogy bizonyos munkakörökben nehezebben mérhetők az eredmények, kihívást jelenthet az emberek vezetése, nem mindenkinek könnyű együttműködni személyes interakció nélkül, és nem mindenki alkalmas arra, hogy saját magát fegyelmezze és felelősséget vállaljon a munkájáért.

A Best Buy-nál nem néznek csúnyán az emberre, ha délben fut be, és akkor sem, ha 2-kor lelép. Nem kötelezőek az értekezletek (!), és nem kell a keményen dolgozó ember image-át építeni. „A munka nem egy hely, ahova mész, hanem valami, amit csinálsz.”

Azért mindezt nem teljesen a Best Buy találta ki: az IBM dolgozók 40%-ának nincs is irodája, míg a Sun Microsystems 6 év alatt 400 millió dollár irodabérleti díjat spórolt meg azzal, hogy az emberek felének megengedték, hogy ott dolgozzon, ahol akar.

A Best Buy-nál idővel visszamérték a fontosabb mutatókat: azokon az osztályokon, ahol bevezették a ROWE-t, a termelékenység harmadával javult, a munkavállaló által kezdeményezett felmondások száma drasztikusan csökkent, és a Gallup dolgozói elégedettség felmérésben is jelentős pozitív előrelépést találtak.

Érdekes, hogy mint minden változásnak, ennek is komoly ellenállást kellett leküzdenie. A régi mentális modell alapján működő vezetőket rettentően irritálta a kezdeményezés. A 40-es kollégáknak nem tetszett az ötlet, preferálták a személyes kooperációt az elektronikus kommunikáció túlsúlyával szemben (a Best Buy-nál 36 év az átlagéletkor).

Természetesen meg kell jegyezni, hogy nem minden munkakör alkalmas erre, a tűzoltónak ott kell lennie, ahol tűz van, és vonatjegyet is a pénztárban kell eladni, nyitvatartási időben. Rengeteg olyan munka van viszont, ahol egy ilyen megközelítés célravezető lehet.

A cikk jóval részletesebben taglalja a témát, akit érdekel itt elolvashatja.

6 megjegyzés:

  1. ehhez viszont azt is tudni kell, hogy az eredményeket hogyan lehet mérni. és tapasztalatból tudom, hogy van vezető, aki a munkahelyen blokkolt idő alapján tud csak eredményességet mérni (hisz ott pontosan mérhető adatokat kell összehasonlitani, rangsorolni). nem ártana a vezetőket is oktatni erről. Mert bizony, munka nélkül is el lehet tölteni a munkaidőt. a munkavállalók kreativitása nem ismer határokat. (persze, akinek nem inge,...)

    VálaszTörlés
  2. Valami ilyesmiből indulhattak ki a Best Buy HR-esei amikor ezt kitalálták. Egy ilyen megközelítés sok esetben alapos kultúraváltást igényel, és jól át kell gondolni, hogy egyáltalán milyen munkakörökre alkalmazható és hogyan/mit fogunk mérni.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon tetszik ez a módszer és sokaknak nem tetszik, mivel a munkát nem szükséges úgy elnyújtani, hogy abból túlóra legyen a dijazás miatt.Igaz,hogy igy a boritékban kevebb lesz, de a lagtöbbször a tulara dijat egy bizonyos határ után elvitte az adó.Tehát sok vetülete van a Best Buy-ban gondolkodóknak, de nekem bejönne.

    VálaszTörlés
  4. Jó cikk és gratulálok a két hr vezetőnek! Mikor fogja sok vezető megérteni, hogy az átlagon felüli képességű és teljesítményű emberek utálják az adminisztratív korlátokat, és szárnyra kapnak, ha csökkentik ezeket és inkább a végeredményre koncentrálnak!

    VálaszTörlés
  5. Félek attól, hogy itthon még nagyon kevés menedzsment van azon a szinten, hogy ezt a módszert megértse.
    Pedig alkalmazása sok hazai problémára megoldás lenne, mint például a munkahelyi stressz, a túlórázás, mely a család rovására megy, nem beszélve a motiváció 3.0 (Daniel Pink) valódi alkalmazásáról :-)

    VálaszTörlés
  6. Mi is igy dolgozunk @ www.stamfordglobal.com. Tovabbi gondolatebresztonek ajanlom Ricardo Semler konyveit.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.