2010. július 15., csütörtök

Az indiánok beszélő botja, mint a konfliktusmegoldás eszköze

Az Irokéz indiánok közigazgatásában komoly szereppel bír a beszélő bot. Nem úgy, ahogy elsőre gondolnánk, miszerint konfliktus esetén ezzel verik be a szembenálló fél fejét. Sokkal inkább arra szolgál, hogy a nézetkülönbségeket közös nevezőre hozzák és kölcsönösen elfogadható megoldásra jussanak.

Stephen Covey A 8. szokás (2004) című könyvében így ismerteti az eljárást: „Amikor az emberek összegyűlnek egy megbeszélésre, ott van a beszélő bot is. Amíg nálad van a beszélő bot, egyedül csak te beszélhetsz, egészen addig, amíg meg nem nyugszol, hogy megértették, amit mondani akartál. Mindaddig mások nem mondatják el a saját álláspontjukat, nem nyilváníthatják ki az érveiket, az egyetértésüket vagy egyet nem értésüket. Egyedül csak azt tehetik, hogy igyekeznek megérteni téged és aztán majd kifejezhetik, hogy megértettek. Esetleg el kell majd ismételniük, hogy mit mondtál, bizonyítva, hogy megértették (…) Mihelyt érzed, hogy megértettek, köteles vagy átadni a beszélő botot a következő embernek, és most már te igyekszel megérteni, amiket ő mond (…) Amikor már mindenki azt érezheti, hogy megértették őt, bámulatos dolog történik. Eltűnik minden negatív energia, elpárolog minden civakodás, kölcsönös tisztelet uralkodik, és az emberek mind kreatívvá válnak. Új ötletek születnek. Harmadik megoldások merülnek fel.”

Covey rendszeresen alkalmazta ezt a módszert olyan csoportokban, ahol őt kérik fel vállalatokon belüli vagy szervezetek közötti konfliktushelyzetek moderátori feladatára. Két egyszerű lépésből áll a folyamat, amit a két oldalnak vállalnia kell:

1. „Hajlandó lennél olyan megoldás keresésére, amely jobb lehet bármelyikünk korábbi javaslatánál?”

2. Elfogadod-e ezt az alapszabályt: „Addig nem hozom elő a saját véleményemet, amíg nem fogalmaztam meg a tiéd lényegét, és viszont.”

Tapasztalata szerint azért nem mindig működik ez a megközelítés, mert egyszerűen a résztvevők nem hajlandók erre a két lépésre. Amikor igen, akkor szinte minden esetben sikerül kölcsönösen kielégítő harmadik megoldást találni.

Sokszor a legegyszerűbb a legjobb.


4 megjegyzés:

  1. A beszélő botot használd és nincs szükség a békepipára...:)

    VálaszTörlés
  2. Az egész mediáció tulajdonképpen ilyen és ehhez hasonló, úgynevezett "primitív" törzsi tapasztalatokra támaszkodva indult meg a XX. század második felében. Sajnos idehaza még mindig várat magára a széleskörű elterjedése. Pedig nagyon benne lennék!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Tamás!

    Köszönöm a beszélő botot. Konfliktuskezelénél még nem használtam, viszont aktív/értő figyelem fejlesztésénél van egy ehhez telejesen hasonlító "tollátadásos" gyakorlat. Csak akkor adod át a másiknak a tollat, amikor azt ÉRZED, hogy a másik megértett. Úgy látod, azt hallod, úgy érzed.
    Köszönöm Neked az új felhasználási utat! üdvözöl Lajoos

    VálaszTörlés
  4. Egyetértek, lényegében ugyanarról van szó!

    Tamás

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.