2022. december 19., hétfő

Hullámvasút kimaxolva: 2022

A 30 éves érettségi találkozónkon szokás szerint mindenki beszámolt arról, hogy mi minden történt vele az elmúlt öt évben. Én a magam részéről arról tudtam számot adni, hogy egy kib...ott hullámvasúton ültem, rengeteg elképesztően pozitív élménnyel és olyan eredményekkel, amelyekről korábban álmodni sem mertem volna, a másik oldalról pedig olyan mélypontokkal, arcul csapásokkal és kihívásokkal, amiket végképp nem láttam jönni. Ezekre most nem térnék ki, hiszen a cikk 2022-ről szól.

Amikor januárban két pofára tömtem a fájdalomcsillapítót, vagy a darabos csuklótörést követő két műtét, vagy fogászati jellegű problémák, vagy egyszerre mindkettő miatt, utána pedig ismét három hónapra ki kellett üríteni a munkával dugig tömött naptáramat, ezúttal nem a Covidnak hanem az egészségügyi állapotomnak köszönhetően, azt hiszem, megütöttem az ötéves gödör alját.


De aztán, ahogy az ezen a linken található blogbejegyzésben megírtam tavasszal, apró lépésekkel elindultam felfelé az úton. Onnan kezdve, hogy újra szerettem volna olyan erős lenni, mint aki képes a domináns kezével felemelni egy csésze espressót, és olyan ügyes, hogy a tartalmával sikeresen eltalálja a száját. Továbbá hihetetlenül vágytam arra, hogy hónapok után végre ismét a jobb kezemmel törölhessem ki a seggem! De mertem én hasonlóan nagyokat álmodni még több tucat témában, amiket más észre se vesz, hiszen automatikusan végzi azokat a mindennapokban. Mondjuk, hogy ne bal kezem egy ujjával kommunikáljak írásban, hanem megint mind a tízzel tudjak gépelni (már ezeket a sorokat is így írtam le).


Aztán tavasszal kezdett kisütni rám a napocska, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt. Az én drága ügyfélkapcsolataim (némelyik 10+ éves múltra tekint vissza)  nagyon rugalmasak voltak, mind megvárták, amíg erőre kapok. Bár még március végén elszédültem, ha körbenéztem a csoportban, vagy írtam a flipchartra, lassan az is elmúlt, áprilistól pedig minden melót sikerült beütemezni újra, amit elvállaltam 2022-re. Kollégáim közben rendületlenül segítettek abban (személyesen végzett, digitális és "blended" szolgáltatásainkkal), hogy még több tudatos vezető ténykedjen a Föld nevű bolygón, nem csak itthon, hanem külföldön is (pl. Németország, Bulgária, Luxemburg). El se hiszem, de végre megvalósul nagy álmunk, az Act2Manage (a 2014-ben útjára indított, első magyar vezetőfejlesztő applikáció) 4.0 verziója, ami még jobban szolgálja a felhasználóink tanulását és viselkedésváltoztatását, mint a 3.0 tette, és még erőteljesebben járul hozzá ügyfeleinknél a vezetői kultúra fejlesztéséhez, a munkatársak megtartásához és elkötelezettségük fokozásához (magyar, angol, német és bolgár nyelven). Európa egyik legnagyobb LEAN tanácsadó cége, a REOSS elkészítette az Act2Manage app “Lean Management” tartalmait, és itt muszáj vagyok megemlíteni Filep László, Dr. Dobay Róbert, Szalay Attila és Sitkei Tamás senior tanácsadó ill. partner kollégáim nevét és hatalmas munkáját, de természetesen illene mindenkit felsorolni a Tudatos Vezetés / Menedzsmentor / Act2Manage csapatából (egy kattintással megnézhető, a kibővített igazgatótanács új tagjaival egyetemben ;) ), mert jó sokat dolgoztak 2022-ben is a felsorolt eredmények elérésén.


Ha félve is, de egy szép napos májusi szombat délutánon ismét felültem a fiammal a biciklire, és letekertünk tizenöt teljes kilométert. Aztán utána egyedül és barátaimmal még kétezret a nyár során. Egyre jobban esett. Előtte persze szükség volt az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók áldozatos munkájára, valamint 28 alkalom gyógytornára a helyi szakrendelőben. 2022 első félévében mindössze 5 db cikket írtam (egy ujjal és a képernyőt bámulva időnként meg-megszédülve kicsit macerás), de az év második felében összekaptam magam és elkövettem mellé még 45-öt.


Régóta gondolkodtam rajta, az elmúlt három évben pedig rengeteg energiát fektettem abba, hogy megszülessen végre a Tudatos Vezetés alapprogram folytatása, amit ki se merek mondani, hogy mióta kérnek tőlünk az ügyfeleink. A vezetők számára releváns, 21. századi viselkedéstudományi és idegtudományi ismereteket átadó és azok gyakorlatba ültetését elősegítő Tudatos Vezetés PRO programunk első csoportjai 2023-ban indulnak el ügyfeleinknél. Ezt a tudást ugyebár több mint egy évtizede használjuk, mind a saját vezetőfejlesztő és változásmenedzsment projektjeink hátterében, mind az Act2Manage applikációban, de most először elkezdünk másokat is szisztematikusan megtanítani rá.


Ha valami van, amit végképp nem gondoltam volna magamról, hogy valaha is megteszek, különösen nem az idén: egy héten keresztül arcommal felvállaltam a kiállást a pedagógusok mellett, és hallattam a szavam közéleti kérdésekben. Úgy, hogy teljesen apolitikus voltam 48 éven át. Volt az a pont, amikor az értelmiségiként kötelességemnek éreztem, hogy segítsem a tisztánlátást, felkeljek a szorgalmas munkával felépített kényelmes “karosszékemből”, és amellett, hogy eddig is észrevettem más társadalmi csoportok nehézségeit, legyek velük nyíltan szolidáris, és tűrjem is fel a ingujjamat. Korábban inkább a kaptafánál maradva a hazai vezetői kultúra fejlesztését tűztem zászlómra, mert az is nagyon fontos eleme a képletnek, és ott tudok teljesen önazonos lenni. Most a hullámvasút mélypontjai után újra erőre kaptam, így összegyűlt hozzá bennem a kakaó. Szomorú lettem azonban azt hallva, hogy milyen sokan félnek, mennyien tartózkodnak még a véleménynyilvánítástól is. Megdöbbentem és felháborodtam azon, hogy a jóakaróim úgy érezték, hogy időszerű mindenféle technológiai tanácsokkal ellátni engem a lehallgatások valószínűségének csökkentése és a ki tudja honnan várható maflások elkerülése érdekében. Sose gondoltam volna, annak ellenére, hogy az előző rendszerben nőttem fel, hogy még egyszer az életben szembesülök az öncenzúra megfontolásával. Az 1984-et és az Állatfarm-ot szerintem ugyanis Orwell figyelemfelkeltés céljából írta, nem kézikönyvnek.


Bemelegítés gyanánt egyébként pár héttel előtte "live customer service reality show" keretei közt mutattam meg az nézőközönségnek, hogy egy globális távközlési nagyvállalat (aki decemberben aztán "bátor" reklámozási gyakorlatáról híresült el) se csaphat be kénye-kedve szerint egy aprócska ügyfelet, mint amilyen én vagyok, mert hatalmas ereje van ám a közösségi médiás habverésnek. Pár nap alatt egyre magasabb beosztású személyek hívtak fel, és érdekes módon sikerült kulturált módon, tárgyalásos úton rendezni a vitás kérdést, amit előtte egy sima ügyfélpanasz benyújtása után csípőből visszautasítottak, postán, írásban.


A magam részéről optimista vagyok, a magánéletben és a munkában egyaránt. A tisztességes viselkedés, a befektetett energia és a szakértelem mindig meghozza a gyümölcsét, ez illeszkedik a természet törvényeihez. A közélettel kapcsolatban már inkább kérdőjelet formál az arcom. De abban igenis tudok hinni, hogy amit sokan és kicsiben csinálni kezdünk, annak előbb-utóbb eredménye is lesz, akár a magánéletben tesszük ezt, akár nagyobb pályán ügyködünk. Az élet minden területén volt alkalmam ezt személyesen megtapasztalni, 25+ évnyi szakmai pályafutásom során pedig rengetegszer látni másoknál. Valósítsátok meg kis és nagy álmaitokat! A Tudatos Vezetés blog a jövőben is fog hozzá szellemi muníciót biztosítani. De ha másképp alakulna, akkor is ott van már rajta több mint 900 cikk és ingyenesen letölthető onnan 6+1 darab e-könyv.


Végül útravalóul hadd idézzem Assisi Szent Ferenc (élt 1182 – 1226) egyik ismert imájának két részletét, amelyek ebben az évben sokszor eszembe jutottak (egy olyan fordításban, ami hozzám a legközelebb áll):


“Uram, adj türelmet,
Hogy elfogadjam amin nem tudok változtatni,
Adj bátorságot, hogy megváltoztassam,
Amit lehet, és adj bölcsességet,
Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.”

“Uram, tégy engem békéd eszközévé!

Gyűlölködő szívbe szeretetet vessek,

Bűnösöknek bocsánatot,

Kétkedőknek hitet adjak.

Kesergőknek reményt nyújtsak,

Sötétségbe fényt vigyek,

Bánkódókat felvidítsak…”



Ezekkel a gondolatokkal kívánok minden kedves régi és új olvasónak Boldog Karácsonyt, szerelmet, rock and rollt! Jövőre, veletek, ugyanitt!


• • 



Töltsd le ingyenesen vezetéssel kapcsolatos e-könyveimet a Tudatos Vezetés blog főmenüjéből! Itt az első, a második, a harmadik, és a bonus track, a "menedzsment haiku" gyűjtemény. Dr. Dobay Róbert kollégám innen letölthető e-könyvében a veszélyes féligazságokról, "bevált" HR gyakorlatokról rántja le a leplet. Írtam továbbá szabadon elérhető e-könyvet saját életünk tudatosabb irányításáról és az élvezetesebb és eredményesebb tanításról, azokat is figyelmedbe ajánlom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.