2018. február 12., hétfő

Ezt lehetetlen megcsinálni!

Mivel nem nagyon követem a híreket, vasárnap délelőtt az M3-as autópályán a 8 éves kisfiamtól értesültem arról, hogy Elon Musk és csapata fellőtt egy Tesla gépkocsit az űrbe, ami épp arra készül, hogy a Nap körül keringjen. Onnan tudta, hogy a suliban a szokásos reggeli beszélgetős körben erről társalogtak. Mintha láttam volna már egy piros kocsit a napokban a facebook-on a Föld nevű bolygóval a háttérben, de azt hittem csak valami Photoshop mém. Utánanéztem, komoly. Pedig viccnek is durva lett volna.


Az elektromos autó lehetetlen hülyeség, sose lesz hosszú távra használható. Aha. Az önvezető autó pláne. Aha. Az ingyenes napenergia se fogja felváltani a vezetékes áramot, mert nem lehet tárolni. Aha. Most meg úgy néz ki, hogy előbb lesznek fehér/fekete/sárga földlakók a Marson, mint szép zöld marslakók a Földön. Már ha össze tudják kuporgatni a részvételi díjat az érdeklődők egy rendhagyó, akciós wellness hétvégére. Ez a csávó pont leszarja az összes huhogást, összeszigszalagoz három újrahasznosítható(!) rakétát, és azzal pirít alá a piros roadsterének. A poén kedvéért még egy bábut is beleültet. Lehet felkötni a gatyát az összes prémiummárka marketingesének. Ugyan miként fogják kommunikálni, hogy ők is labdába rúgnak a jövő autójának megteremtésében, miután egyesek verdája Napot pörgi körbe, akár egy bolygó?

Rég láttam már ilyen látványos középső ujj felemelést, reprezentálva, hogy sokkal vakmerőbb elképzeléseket is meg lehet valósítani, mint amit az emberek gondolnak. Ehhez viszonyítva elég nevetségesnek hangzik, amikor hétköznapi feladatokra, problémákra vagy kisebb léptékű innovációkra azt mondják mások, hogy nem lehetséges. Neki kell állni, meg kell próbálni, aztán kiderül. Állítólag Elon Musk is csak 50%-ra taksálta, hogy sikeres lesz a tudományos és technológiai kísérletbe oltott reklámhúzása. Ha van elképzelés, rendelkezésre állnak vagy beszerezhetők a szükséges adottságok, képességek, tudás, erőforrások és kapcsolatok, valamint éveken át kitartóan dolgozunk az ügyön, akkor irreálisnak tűnő dolgok megvalósítására is képessé válhatunk. Még ilyen szó szerint és átvitt értelemben is nagyívű kezdeményezéseknél is, hát még azon a kis pályán, amin mi átlagemberek mozgunk.

4 megjegyzés:

  1. Mondjuk azért kevés olyan marketingesről tudok (ismerni meg egyet sem ismerek), akinek odadobnak 90 millió dollárt, hogy költsd el amire csak akarod, csak szóljon nagyot.
    Plusz egyszeri marketinghúzásnak talán nem volt rossz, csak kb. 2 hét múlva senki nem fog emlékezni rá. Harmadrészt ki az aki úgy vesz autót, hogy az Elon Muské is a nap körül kering, biztos jó lesz a verda?
    Az elektromos autózás pedig még mindig a jövő, valamikor mostanában volt egy cikk arról, hogy az EU átlagában valami 1-2% az elektromos autók aránya, ami röhejesen kevés. Amíg az embereknek nincs pénzük arra, hogy külön városi és külön országjáró autót tartsanak fenn, addig nem is nagyon fog elterjedni. De még városban is. A Nissan Leaf 150 km-ert tud, hidegben 120-at. Ha az agglomerációból elindulok dolgozni, és a városban is kell mászkálnom, ha nem tudom nap közben legalább egyszer 1-2 órára feltenni töltőre az autót, nem érek haza vele.
    A Tesla, mint autógyár fennállása óta folyamatosan veszteséges, a saját ígéreteit nem tudja betartani, folyamatosan várni kell a megrendelt autókra (van, hogy éveket). Az autó ára meg vetekszik egy sportkocsiéval vagy egy luxus autóéval. Pedig még csak nem is luxus. És mondjuk bírja az akkumulátora 300 km-t. Baranyában hol is van töltőállomás? Ja, sehol. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében hol is van töltőállomás? Ja, ott sincs. 2 Tesla töltőállomást terveznek egyelőre Magyarországra, mindkettőt Nyugat-Magyarországra a határ mellé. Köszi.
    De ha tud bárki olyan bizniszt, ahol hozzámvágnak több milliárd dollárt csak a két szép szememért, úgy, hogy közben a saját vállalásaimat sem kell betartanom, szóljon, azonnal indítom. :)
    Abban igaza van a cikkírónak, hogy ahhoz, hogy elérjünk dolgokat elkötelezettnek és kitartónak kell lennünk, anélkül nem megy. Erre szerintem jobb példa Elon Musk előélete a Virgin-nel, ahol évekig kalapozott azért, hogy mint kiadót egyáltalán észrevegyék, és aztán évekbe tellett, amíg befutott.
    Magyarországon pedig az emberek azért mozognak kispályán, mert nincs mögöttük az a tőke, ami az USÁ-ban rendelkezésre áll. Itthon, ha van egy jó ötleted, kapsz pár millió forintot. USA-ban ugyanehhez pár százezer dollárt. Azért van különbség a kettő között. De ha már van egy jól menő magyarországi céged, amelyik mondjuk terjeszkedne az EU-n belül. Hol kapsz hozzá pár millió Eurót, hogy tarolni tudj a piacon? Az USÁ-ban egy ilyen terjeszkedésre 1-10 millió USD a szokásos kockázati tőke (de ekkor már tényleg bejáratott termékkel, szerződésekkel, stb. kell rendelkezned, de ez itthon is meglehet).
    Hozzájön még, hogy itthon ha mondjuk van finanszírozó pénzintézeted többnyire (tisztelet a kivételnek) csak azt nézik, hogy ők jól járjanak, és le legyenek 200%-ig biztosítva, kint meg mondjuk hozzák a kapcsolataikat, segítenek, stb.
    A Tesla meg egyébként sem egy innovációra épül. Akkumulátor eddig is volt, elektromos motor is. Sőt, egyre több helyen olvasni, hogy a robbanómotoros autók elindulásával egy időben sok elektromos autó is rohangált anno az utakon. A Tesla csak egy felfújt lufi, ami előbb- utóbb kipukkan, vagy felvásárolja kilóra valamelyik nagy iparági konszern.

    VálaszTörlés
  2. Huhh, de sok mindenről írtál :-) Én nem vagyok jövőkutató, pláne nem jövőbe látó, de van egy olyan érzésem, hogy a megújuló energia és az elektromos hajtásmód egyre nagyobb teret fog nyerni a világon, persze először az USÁ-ban és a fejlett országokban. Cikkem szokás szerint metaforaként használja ezt az eseményt, hogy elmondhassam az utolsó két mondatot, amit gondolok :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocs, "kicsit" szószátyár vagyok. :D Tényleg bocs. Igen, tudom, hogy a végén az összefoglalóban rejlik a lényeg. :) Rendszeresen olvasom a blogod és persze a könyveidet is.
      Az összegzésben pedig maximálisan igazat adok neked. Kitartás kell hozzá, és próbálkozni kell. A többi már jön/jöhet magától.

      Törlés
    2. Egy közelmúltbeli KPMG elemzés néhány témában, amit felvetettél: https://autopro.hu/elemzesek/A-KPMG-mar-tudja-mely-orszagok-lesznek-az-onvezetes-nyertesei/24467/

      Törlés