2017. március 27., hétfő

Hogyan születik egyedi termék egy óra alatt?

Egy másik Tóbiás matiné felvételen készült a kép
Vasárnap a Magyar Rádió 6-os stúdiójában voltunk egy gyerekeknek szóló komolyzenei műsor felvételén, a Bartók Rádió Napján. Nem tudtam, mire számítsak, de azt gyanítottam, hogy klassz lesz. Ez a matinéműsor havonta jelentkezik, elegyíti a zenehallgatást, a hangszerbemutatást és a játékosságot. A felvétel indítása előtt bemasírozott a stúdióba (ami egyébként a rádió szimfonikus zenekarának próbahelye) vagy száz főnyi család, ez volt az egyik hozzávalója a műsornak. A másik fontos alkotórész ebben az epizódban egy rézfúvós kvintett volt, és természetesen a műsorvezető, aki képes arra, hogy egy óra leforgása alatt létrehozzon egy adást, azaz egy terméket, ami se előtte nem létezett, se többször nem fog ebben a formában megvalósulni, mégis kiváló minőségben, a jelenlévők és a hallgatók örömére szolgáljon. A műsorban 8-10 rövid zeneszám hangzott el, mind egy-egy állathoz kapcsolódott. A rézfúvós hangszerek mindegyikét bemutatták, beleértve megszólaltatásuk módját. A darabok között pedig egyaránt történt ismeretterjesztés és játékos kérdezősködés a gyerekek körében. A végeredmény száz mosolygó ember volt szűk hatvan perccel később, valamint egy közel kész adásanyag.


Azon morfondíroztam, hogy miként lehet ilyen lazasággal, ilyen kevés bénázással létrehozni olyan értéket, ami ott és akkor születik, a történetben résztvevők között elég sok a bizonytalansági tényező, ráadásul a zenekari tagokat kivéve nincs senki összeszokva a másikkal. Ezeket az alkatrészeket figyeltem meg:

  • Tiszta koncepció a fókusz kiválasztására (célcsoporthoz illeszkedő témaválasztás, egyértelműen kirajzolódó célok)
  • Átgondolt forgatókönyv, ami figyelembe veszi az összes szereplő és érintett lényeges szempontjait
  • Alapos tartalmi felkészülés (itt: átvezető szövegek, játék kérdések)
  • Kipróbált, minőségi hozzávalók (itt: darabok, zenekar)
  • A szereplők egyértelmű elkötelezettsége az ügy és a termék iránt
  • Egyértelmű eligazítás, információbiztosítás a résztvevők felé, megnyugtató kommunikáció az idegen helyzetben
  • Kézben tartott lebonyolítás, és folyamatos odafigyelés a résztvevők igényeire, visszajelzéseire
  • Lazán kezelt problémaszituációk (újratervezés, ha valami nem sikerült jól, ill. elengedés, ha a felmerülő probléma nem igazán nagy gond)

Véleményem szerint, ha mindezek nem lettek volna adottak, napok alatt sem sikerült volna egy hasonló produktumot létrehozni. Nem győztem emelgetni a kalapom.


Az illendőség kedvéért a konkrétumok: Tóbiás matiné című műsor, vezetője Lukácsházi Győző.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése