2015. március 2., hétfő

Edzőlegendák hatalmas titkai

Idén február végén a Harvard Business Review egyik munkatársa feltűrte az ingujját és mélyen beletúrt a szaklap archívumába. Előkerített öt interjút, amit a HBR legendás edzőkkel folytatott, és tanulságokat keresett munkahelyi vezetők számára. Az interjúalanyok között olyanok voltak, mint Sir Alex Ferguson a Manchester United-tól, vagy Károlyi Béla tornaedző, akinek kilenc olimpiai aranyat hoztak tanítványai, például Nadia Comaneci. A többiek számunkra kevésbé ismert, de rendkívül sikeres és elismert baseball és amerikai foci edzők.

Bár az élsport és a munkahely nem ugyanaz, a legfontosabb tanulságok a vezetők számára is hasznosak lehetnek:


  • A komoly teljesítményhez a fizikai (szakmai) és lelki felkészültség elengedhetetlen, a vezető/edző és a csapat részéről egyaránt.
  • Nem lehet egyen-megoldásokkal operálni. A vezetési stílust az eltérő személyiségű emberekre rá kell igazítani. Ehhez pedig időt kell szánni arra, hogy a vezető megfigyelje, meghallgassa, ezáltal megismerje a kollégáit.
  • A folyamatos biztatás eredményesebb, mint a folyamatos kritizálás. Ha mégis kritikára van szükség, akkor az esemény után mihamarabb meg kell tenni, őszintén, de nem tapintatlanul. Utána pedig továbblendülni a célok irányába.
  • Magas elvárásokat érdemes támasztani, és hinni a kollégák képességeiben. (Ami nem valósul meg, ha bio-robotnak nézed őket, vagy akként kezeled. – teszem hozzá)
  • Ha a csapatteljesítmény a fontos, mindenkit segíteni kell a fejlődésben, saját képességszintjéről indulva. A csapat összességében olyan jó, amilyen a leggyengébb láncszeme.
  • Tedd az előrehaladást megfoghatóvá, érzékelhetővé! Ehhez konkrét, tiszta célok és mérföldkövek kellenek, nyomon követés, és ünneplés, amikor elértétek őket.


Speciális és bonyolult eljárásokról, óriási titkokról beszélnek, ugye? Fenéket. A vezetés alapjairól. A Tudatos Vezetés programok első két modulja során (Teljesítménymenedzsment és támogató kommunikáció, Motiváció a munkahelyen) az összes pont előkerül ezek közül. Tapasztalataim szerint hierarchiai szinttől függetlenül ugyanott rontják el a vezetők: az alapokat nem végzik tisztességesen. Hiába kérnek fel arra, hogy valami szédítően új okosságot mondjak el két órában egy cég top menedzsmentjének, ha a mindennapokban nem tiszták az emberek számára a célok, nem köteleződnek el azok irányába, vagy a vezetők nem szakítanak időt a minőségi visszajelzésre és az egyénre szabott fejlesztésre, motivációra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése