2012. március 8., csütörtök

A figyelemreméltó vezetők öt tulajdonsága

A duzzasztás egy másik módja

A Duna felduzzasztását biztosan meg lehetne oldani az amerikai üzleti és menedzsment médiában megjelenő listákkal, melyek a jó vezetők tulajdonságait sorolják fel. Természetesen minden szerző a saját perspektívájából állítja össze felsorolását, saját tapasztalatain keresztülszűrve a világot. Jeff Haden az Inc.com-on tette közzé sajátját. Hadenről azt kell tudni, hogy a nyomdaiparban dolgozott, ahol targoncásként kezdte és egy 250 fős üzem vezetőjeként fejezte be ténykedését. Emellett 30 üzleti könyv írásában működött közre ghostwriter-ként, köztük számos ismert vezérigazgató könyve. Nézzük az ő top 5-jét:

1. Minden munkatársukat fejlesztik. Ahelyett, hogy a célkitűzésekre és az  eredmények elérésére fókuszálnának, az embereket képzik, mentorálják és lehetőségeket teremtenek számukra. Az eredmények pedig természetesen fognak következni az erőfeszítésekből.

2. Azonnal kezelik a problémákat. A morált rettentően rombolja, ha a problémákkal nem foglalkoznak.


3. Megmentik a leggyengébb láncszemet. Rászánják az időt, hogy coacholják és szintre hozzák azt a kollégát, aki kilóg a sorból.

4. Másokat szolgálnak, nem saját magukat. Soha nem saját magukat állítják a figyelem középpontjába, hagyják, hogy a kollégák arassák le a babérokat. Nem várják el másoktól, hogy olyan dolgokat tegyenek, amit maguk nem tesznek meg.

5. Mindig emlékeznek rá, honnan jöttek. Pedig könnyű elfelejteni, hogy beosztottként vagy alacsonyabb vezetői szinteken hogyan éreztük magunkat, és most ugyanúgy viselkedni, ahogy korábbi vezetőinktől láttuk és sérelmeztük.

Végülis ez se rossz lista. Az első pontba könnyű belekötni, valószínűleg a legjobb, ha egyszerre összpontosítunk az eredményekre és fejlesztjük az embereket. De kétségtelen, hogy az utóbbit többen hanyagolják, mint az előbbit. A harmadik ponttal kapcsolatban is felmerülhetnek kérdőjelek: vajon mennyi erőfeszítést ér meg a vezető idejéből, hogy olyanokkal foglalkozzon, akik akár képességekben, akár hozzáállásban a sor végén állnak. Mondjuk pozitív üzenete feltétlenül van, és nagy fegyvertény, ha eredményes a felhozás. A negyedik nagyon fontos, de elég nehéz betartani, mert sok vezető pont azért kerül ebbe a szerepbe, mert a személyisége és a motivátorai a középpontba irányítják. A fennmaradó pontok talán kevésbé vitathatóak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése