2011. november 17., csütörtök

Mi hízlalta 14 év alatt ekkorára az Amazont?

Amazon

Amikor az év elején megvettem az elektronikus könyvolvasómat (Kindle), megnéztem, ahogy az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos bemutatja a terméket egy amerikai tévéinterjúban. Már akkor felettébb szimpatikusak voltak a gondolatai. Amikor sikerei titkáról faggatták, azt mondta: kemény ígéreteket kell tenni, aztán teljesíteni őket. Hamar bizonyították számomra, hogy ez nem csak üres szöveg: 5 napra ígérték az olvasót az USÁ-ból, másnap hívott a futárcég a vámolással kapcsolatban aztán a következő napon csengetett a futár a termékkel. Talán erről írtam is korábban.

A napokban jelent meg a Forbes magazin internetes kiadásában egy Bezos interjú kivonata "6 Things Jeff Bezos Knew Back in 1997 That Made Amazon a Gorilla" címmel. Tehát hat dolgot tudott már a kezdeteknél, ami ekkora óriássá tette a vállalatot. Nem meglepő, hogy az előző bejegyzésemben szereplő hős vezetők tevékenységének több tekintetben pont az ellentéte rajzolódik ki:

1. Ha látsz egy jó lehetőséget, padlógázzal indulj rá, akkor is, ha sok erőforrást emészt fel.

2. Gondolkodj hosszú távon, ami 5-7 évet és nem 5-7 hónapot jelent.

3. A hosszú távú piaci részesedés fontosabb, mint a rövid távú profit.

4. A befektetési döntéseknél lehet hibázni, de nem lehet félénknek lenni. Valami bejön, valami nem, de mindkét eset fontos tanulságokkal szolgál.

5. A középpontban mindig az ügyfélnek teremtett érték áll. A legjobb ügyfélszolgálati tapasztalat az, ha sose kell az ügyfélnek kapcsolatba lépni az ügyfélszolgálattal.

6. Legyél az első belépők között egy nagy piacon. 1997-ben az online könyvkereskedés niche piacnak nézett ki, erős versenytársakkal a hagyományos kiskereskedelemben.

Mellesleg a részvénypiac is honorálta ténykedését. Ha vett valaki 1997-ben Amazon részvényeket és a mai napig megtartotta, akkor annak értéke 12397%-ot gyarapodott (összehasonlításul, a Nasdaq 100%-ot emelkedett.)

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Jó kis téma, sok tanulsággal hazai oldalra.
    2. pont: Kíváncsi lennék, hányan tervezték meg előre a következő akár csak 3-4 évüket. Szerintem fájdalmasan kevesen.
    5.pont: apple-konform :-)
    6.pont: jó gondolat, de azért a niche piacok jó kis tulajdonsága, hogy nehéz őket megtalálni és nagy hit is kell hozzájuk. (én találtam kettőt is mostanában :-))))))

    Zoli

    VálaszTörlés