2014. január 27., hétfő

Mikor voltál legutóbb punk?

Nemrég nyílt Londonban egy kávézó, ahol nem a fogyasztásért, hanem az ott töltött időért kell fizetni. Nem is vészes, 3 penny percenként. Dolgozgatnak az emberek az asztalnál vagy elbeszélgetnek pár órát kellemes környezetben, megisznak egy-két italt, elropogtatnak valami sütit, végül a belépéskor kezükbe nyomott vekker segít az elszámolásban. A megszokott üzleti modelltől markáns az eltérés. Hasonlóan rendhagyó ötlet volt régebben az all-you-can-eat étterem is, amiről bebizonyosodott, hogy fenntartható elképzelés. És az milyen, hogy egy tisztálkodószer-gyártó csak saját webshopján keresztül értékesíti termékeit, nem szállít a kereskedelmi láncoknak? Ki a fene vesz szappant az interneten? Pedig a Mannaszappan így prosperál.

Beyoncé legutóbbi lemezénél azzal borzolta a kedélyeket, hogy kihagyta az iparágban szokásos bemutatót és reklámkampányt. Az első héten csak az iTunes-on lehetett letölteni az albumot, kizárólag egészben, és ezt csak a saját közösségi médiás követői felé kommunikálta. 850 ezren meg is vették azon a héten, az első hónapban pedig 1.3 millióan. A szoftveriparban is punkságnak számított, de mára teljesen bevált gyakorlattá vált, hogy a közember ingyen használhatja a terméket, aki pedig kényelmesebbet vagy komplexebbet akar, esetleg cégként veszi azt igénybe, annak már perkálnia kell.


Egyes helyi idióták meg veszik a fáradságot, hogy elektronikus könyveket írogassanak, majd pedig az így készült szellemi terméket ingyen osztogatják. Ugyanezek nem hajlandók önmagában egy-két napos tréninget tartani, csak coachinggal kombinált tréningsorozatokat, mert ennek látják értelmét. És igen, bármilyen furcsán is hangzik egy nehéz piaci környezetben, mást ajánlanak maguk helyett az ilyen munkalehetőségeknél. Még inkább punk kollégáik pedig nem hajlandóak üzletembernek öltözni, még egy konferencia panelbeszélgetés kedvéért sem.

A punkság nekem azt jelenti, hogy valaki nem a főcsapáson közlekedik, hanem mer másképp kinézni, kommunikálni, viselkedni, cselekedni. Lehet, hogy furcsán néznek rá, lehet, hogy nem értik meg, mégis kitart a saját, a többségitől eltérő elképzelése mellett. Az innováció jellemzően nem a mainstream-ben bukkan fel, hanem a széleken, mondja Gary Hamel. A vezetőnek pedig fontos feladata a folyamatos fejlődés és előrelépés. Ahhoz pedig egy kicsit punkká kell válni. Te mikor voltál legutóbb?

1 megjegyzés:

  1. "Az innováció jellemzően nem a mainstream-ben bukkan fel, hanem a széleken, mondja Gary Hamel"

    Ha ugyanazt, ugyanúgy csináljuk, mint a többiek, akkor ugyanazt is kapjuk. Ha ez nekünk jó, akkor csak követni kell a többieket. Ha mást szeretnénk elérni, el kell térni a megszokott gyakorlattól ( persze ez kockázattal jár )



    Erről Higgs jut eszembe, aki most kapta a fizikai Nobel díjat a bozonjáért:


    "Higgs 1964-ben publikálta híres cikkét a spontán szimmetriasértésről és a Higgs-bozonról. Évtizedekkel később, egy konferencián mesélte el: évekig csak azért hívták előadni, hogy kinevessék az elméletét, hiszen bevezetett egy olyan, valamilyen értelemben tulajdonságok nélküli részecskét, amely nem illett bele sem az elméleti, sem a kísérleti eredményekbe"


    http://www.origo.hu/tudomany/20130925-a-higgs-bozon-siman-viheti-a-2013-as-fizikai-nobel-dijat.html


    raki

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.